Fagstoff

Informasjon til kunden

Publisert: 15.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Handle på internett. Foto.

For at det skal være mulig å få til et salg, er det viktig at kundene får svar på det de lurer på. Nettbutikken må derfor dekke kundens informasjonsbehov på en god måte.

Krav til innhold

Tar vi utgangspunkt i norsk lovverk og internasjonale godkjenningsordninger, finnes det i dag tolv generelle grupper med krav til innhold en nettbutikk må oppfylle for å være lovlig. Disse kravene er ikke nedfelt i en bestemt lov, du finner dem i markedsføringsloven, forbrukerkjøpsloven, avtaleloven, angrefristloven, lov om personvern, og så videre. Vi snakker ikke om tolv spesifikke krav, men om tolv grupper med krav. Gruppene kan stikkordsmessig beskrives som:

  1. firmaopplysninger
  2. firmaets support og tilgjengelighet
  3. forbrukerens rett til hjelp
  4. produkter og totalkostnader
  5. leveringstid
  6. tilbakebetaling
  7. angrerett
  8. reklamasjon og garanti
  9. bruksanvisninger
  10. salg til mindreårige
  11. finansiell sikkerhet
  12. personopplysninger og sikre betalingsløsninger

Gå kritisk igjennom disse tolv punktene, som gir deg en god sjekkliste over hva slags informasjon som bør være tilgjengelig på nettsiden.

Beslutninger hos kunden

Husk i denne sammenhengen at det er en rekke beslutninger kunden må ta før han/hun kan klikke på «Bestill». De viktigste beslutningene er:

  • merke og modell
  • antall eller mengde
  • leveringssted, leveringstid og leveringsbetingelser

Opplys om leveringstid og fraktkostnader. Opplys om leveringsmåter og hvilke betingelser som gjelder. Leveringsmåte kan for eksempel være via Posten, dør til dør, hente i butikk, ekspress eller bedriftspakke. Leveringstiden varierer etter leveringsmåte. For å unngå misfornøyde kunder ved eventuelle forsinkelser bør de få beskjed om ny leveringstid via en e-postmelding og/eller SMS-melding. Gode og fleksible leveringsalternativer er avgjørende for å lykkes med nettbutikken.

Betalingsmåte og -betingelser

Opplys hvilke betalingsalternativer nettbutikken tilbyr, sikkerheten ved betaling, hvordan kunden velger betalingsform, og hvilke gebyrer/kostnader som er knyttet til hvert av betalingsalternativene.

Ordrebekreftelse

Kunden bør informeres via e-post om at ordren er mottatt. Dette er normalt en automatisk e-post med informasjon om hvilke varer som er bestilt, antall, enhetspris, pris totalt, betalings- og leveringsbetingelser, samt fakturanavn og fakturaadresse.

Vil du vite mer om krav til innhold i en nettbutikk? Gå til eStudie.no for mer informasjon.