Fagstoff

Nettbutikken som salgs- og markedsføringskanal

Publisert: 14.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Netthandel - handlevogn med bokser på PC. Illustrasjon.  For å nå virksomhetens markeds- og salgsmål er det viktig å lage en plan som forteller hvordan nettbutikken skal bygges opp og utformes. 

Hva planen må ta for seg:


Webdesign

Nettbutikkens webdesign må bygge opp under den visuelle profilen virksomheten allerede har, for å skape en gjenkjennelseseffekt.

Funksjonalitet

Noe det er viktig å vurdere og definere, er:

Navigasjonsmeny: Hvor skal navigasjonsmenyen plasseres? Hvordan skal den utformes for å presentere produktene på en best mulig måte?

Bestselgerne bør være lett tilgjengelige, samtidig som det er viktig å sørge for at navigasjonsstrukturen er logisk og intuitivt bygd opp.

Søkemuligheter: Nettbutikken bør ha gode søkemuligheter, med et søkefelt sentralt og iøynefallende plassert på siden.

Produktpresentasjon: Produktdetaljsiden skal ikke bare inneholde produktnavn, produktnummer, pris, mengde og gode bilder, men også all annen relevant produktinformasjon kundene måtte trenge.

Mersalg: Produktdetaljsiden bør inneholde en oversikt over lignende produkter og tilgjengelig ekstra- og tilleggsutstyr til et bestemt produkt. En slik funksjon er viktig for å få til mersalg.

Handle på internett. Foto.

Produktsammenligning: Siden bør også inneholde en funksjon for å sammenligne produktet med andre produkter for å gjøre det så enkelt som mulig for kunden å plukke ut den produktvarianten som passer best.

Handlekurv: Handlekurven bør være godt synlig på alle sidene. Totalen bør vise totalsum og antall bestilte enheter, med link til selve handlekurven, der alle produktene som er valgt, ligger. Her bør det være enkelt å slette produkter som ligger i handlekurven, og endre bestillingen.

Kassa: Ved å klikke på kassaknappen bør kunden komme direkte til en side der han eller hun velger levering og frakt på en rask, intuitiv og enkel måte. Det rimeligste leverings- og fraktalternativet bør være forhåndsvalgt, slik at det bare er å klikke «Fortsett» for å registrere ordren og velge betalingsmåte.

Ordreregistrering: Registreringssiden må ikke inneholde for mange felt. Det bør være enkelt å registrere seg og velge betalingsmåte før man klikker «Fortsett» og betaler.

Vil du vite mer om hvordan du planlegger en nettbutikk? Gå til eStudie.no for mer informasjon.