Fagstoff

Informasjonsutveksling

Publisert: 20.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Betaling på mobil. Foto.   Hvilke informasjonssystemer har virksomheten i dag? Hvilke av dem må nettbutikken kunne utveksle data med?

Ta utgangspunkt i hva som skjer i det øyeblikket kunden klikker på «Gå til kassa» for å registrere ordren. Følg så den elektroniske ordren videre for å avdekke hvilke andre informasjonssystemer nettbutikken må kunne utveksle data med.

 

Noen aktuelle systemer de fleste nettbutikker må integreres med, er
  • et fraktberegningsprogam som kan beregne frakten for de bestilte varene
  • en betalingsløsning som gjør det mulig for kunden å betale for produktene og tjenestene med betalings- eller kredittkort
  • sosiale medier for å kunne markedsføre og selge nettbutikkens produkter og tjenester gjennom disse kanalene
  • et sporingsprogram som gjør det mulig for kunden å spore (følge med på) hvor produktene befinner seg, og etterlyse dem ved forsinkelser
  • et CRM-system som holder styr på informasjon om kundene og alle deres bestillinger, henvendelser og så videre
  • et økonomisystem, for eksempel et lønns- og regnskapssystem
  • et logistikksystem for mottak, lagerhold, logistikk, pakking og sending av varer
  • et produksjonssystem for å produsere de bestilte produktene og/eller tjenestene

Vil du vite mer om informasjonsutveksling? Gå til eStudie.no for mer informasjon.