Fagstoff

Samspill mellom butikk og nett

Publisert: 13.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Netthandel av matvarer. Foto.  

Trenden i dag er å trekke en stadig større del av nettbutikken inn i den fysiske butikken. Kundene kan bruke mobiltelefon eller nettbrett til å sammenligne priser, sjekke modellvarianter, ekstrautstyr og så videre. Dagens fysiske utsalgssteder blir dermed en forlengelse av nettbutikken.

 

Det er umulig å si om fysiske butikker er bedre enn nettbutikker. Det er måten du velger å kombinere de to på, som er avgjørende.

Blogger skriver på pc. Foto.

Ja takk, begge deler

De fysiske utsalgsstedene kan brukes som distribusjonspunkt ved at kunden bestiller på nettet, men henter produktet selv i den fysiske butikken.

Bokbransjen har for eksempel begynt å tilby kundene sine å reservere boka på nettet, slik at de en time senere kostnadsfritt kan hente den i den butikken de ønsker, og til den prisen som var annonsert på nettet.

De siste årene har vi sett at både Microsoft, Apple og Google har begynt å åpne egne fysiske utsalgssteder for å gi kundene sine mulighet til å oppsøke et sted de kan se og ta på produktene før de kjøper dem, og få service på de produktene de allerede har kjøpt.

Istedenfor å se på nettbutikken og de fysiske utsalgsstedene som et enten–eller bør vi fokusere på hvordan vi kan hente ut det beste fra den fysiske og den virtuelle verdenen og sette det sammen til en helhet som gir kundene en bedre totalopplevelse enn det de får i dag.

Vil du vite mer? Gå til eStudie.no for mer informasjon.