Fagstoff

Fordeler og ulemper med nettbutikk

Publisert: 16.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Handle på internett. Foto.  

Før du bestemmer deg for å etablere nettbutikk, må du vurdere fordeler og ulemper for akkurat din virksomhet. De aller fleste finner ut at det er lønnsomt og hensiktsmessig å etablere en egen nettbutikk.

Fordeler og ulemper med nettbutikk

Sammenlignet med et tradisjonelt utsalgssted, for eksempel en klesforretning i et kjøpesenter, har nettbutikken følgende fordeler og ulemper:

 

 Fordeler

 Ulemper

  1. Nettbutikken treffer et globalt marked (alle med Internetttilgang).En fysisk butikk dekker bare et lite geografisk område.

  2. Å handle i nettbutikk er behagelig og enkelt for kunden, som ikke trenger å reise fysisk noe sted. Alt kan gjøres v ia mobil, nettbrett eller PC/Mac.

  3. Nettbutikken stenger aldri, i motsetning til fysiske butikker, som har begrenset åpningstid.

  4. Alle kunder får den samme servicen. I fysiske butikker kan service være personavhengig.

  5. Det er ikke behov for kundebehandlere som skal ha lønn. Det meste gjøres digitalt av en server (maskin). Dette reduserer driftskostnadene betraktelig, siden lønnskostnader utgjør en stor del av totalkostnadene.

  6. Nettbutikken trenger ingen dyre lokaler eller inventar. Å etablere en nettbutikk koster kr 10.000 og oppover. For det beløpet får du ikke engang et kassaapparat til butikken.

  7. Det er lettere å skreddersy tilbud til kundene. Du får tilgang til navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse til alle kundene, og det er derfor enklere å følge dem opp og skreddersy så vel tilbudene som produktene til deres individuelle behov og preferanser.
  1. Nettbutikken er upersonlig, i motsetning til en fysisk butikk, der vi har en atmosfære og en dialog med kunden.


  2. Kunden må ha en enhet (PC/Mac, nettbrett eller mobil) med Internett-forbindelse for å kunne bruke løsningen.


  3. Kunden har ingen mulighet til å ta på og prøve produktet, slik man kan gjøre i en fysisk butikk.

  4. Muligheten til å levere ut produktet til kunden i butikken er begrenset. Produktene må sendes til kunden etter at kunden har registrert seg og betalt.

  5. Kunden har liten mulighet til å spørre betjeningen om råd og hjelp. Virksomhetene mister muligheten til å få til et mersalg gjennom dialog med kunden.

  6. Å få folk til å besøke nettbutikken krever aktiv markedsføring. En butikk i et kjøpesenter får besøk av både tilfeldig forbipasserende kunder og kunder som har planlagt å handle der.

  7. Denne måten å tenke salg og markedsføring på krever en annen type kompetanse enn det som kreves på et fysisk utsalgssted.

 

Vil du vite mer? Gå til eStudie.no for mer informasjon.