Bilde

Interne eller eksterne netthandelsløsninger?

Publisert: 20.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Netthandel av dagligvarer. Foto.

Vi skiller mellom interne og eksterne netthandelsløsninger. Før du tar stilling til hvilken løsning som passer for din virksomhet, må du vurdere fordeler og ulemper med de ulike løsningene.

Interne og eksterne løsninger

Interne netthandelsløsninger er løsninger som virksomheten har utviklet selv eller kjøpt ferdig for å drive i egen regi. Eksempler på interne netthandelsløsninger er:

  • egen nettbutikk
  • e-postmarkedsføring
  • mobil markedsføring

Eksterne netthandelsløsninger er løsninger andre har utviklet og driver under eget navn, for eksempel Amazon, Finn.no og eBay. Her kan du selge produktene dine om du oppretter en profil.

Fordelene med disse løsningene er:

  • De er tilnærmet gratis.
  • Du slipper å markedsføre tjenesten.
  • Du trenger ikke en egen nettbutikk, utstyr eller tekniske kunnskaper.

Ulempene er:

  • Virksomheten mister sin identitet siden produktene blir presentert sammen med produktene til en lang rekke konkurrerende virksomheter.
  • Virksomheten «eier» ikke lenger kunden. Det er fordi kunden har et kundeforhold til portalen og ikke til virksomheten.
  • Du er låst til de mulighetene som ligger innbakt i løsningen.