Fagstoff

Egenskaper ved viral markedsføring

Publisert: 13.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Isklar-utøvere tar en selfie. Foto. 

Viral markedsføring har mange fordeler sammenlignet med spredning via mer tradisjonelle massemedier. De mest åpenbare fordelene er at spredningen er gratis, og at den går ekstremt raskt. I tillegg har folk flest større tillit til budskap de får fra vennene sine, enn reklame fra virksomheten.


Det negative er at vi ikke har noen som helst kontroll med hvordan budskapet vil spre seg. Et annet stort minus er at kampanjen som oftest får en rask opptur etter lanseringen, for så å falle raskt igjen.

Suksesskriterier ved en viral kampanje

Om du får suksess med viral markedsføring, er avhengig av hvor mange som velger å dele budskapet (innlegget, videoen eller lignende) med venner og bekjente.

Om budskapet blir delt eller ikke, er avhengig av følgende faktorer:

  1. Hvilke behov dekker det? Budskap knyttet til dekningen av fysiologiske, trygghets- og sosiale behov deles enklest.
  2. Hvordan tror vi «de andre» vil oppfatte budskapet? Vi deler ikke noe vi tror ingen andre er interessert i, men sjansen er stor for at vi deler et budskap som vi tror «de andre» vil like å få på veggen sin.
  3. Kan budskapet si noe om meg eller virksomheten min? Vi bruker de sosiale mediene til å fortelle kontaktene våre hvem vi er, hva vi står for, og hva vi mener om saker og ting.
  4. Appellerer budskapet til følelsene / spiller det på humor? Vi deler enklest budskap som appellerer til følelsene eller spiller på humor. Katastrofer og skandaler sjokkerer og engasjerer oss, mens fakta og hverdagshistorier oppfattes av noen som mindre interessant.
  5. Hvor stor er opplevelsen av avstand i tid, sted og kultur? Nyheter om noe som nettopp har skjedd, som har skjedd i nærheten av oss, og om noe vi bryr oss om, deles enklere enn andre nyheter.

Skal du oppnå suksess med en viral markedsføringskampanje, er det viktig at budskapet ditt tilfredsstiller én eller flere av disse kriteriene.