Fagstoff

Fra monolog til triolog kommunikasjon

Publisert: 14.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Nettverk på sosiale medier. Illustrasjon.  Etter at Facebook ble lansert, har det vokst opp en jungel av sosiale medier som ikke bare nøyer seg med å prøve å skape en dialog mellom en sender og en mottaker. Målet er å skape  triologi.

Triologi

Triologi er en kommunikasjonsform der senderen og mottakeren trekker inn en tredje samtalepartner som deltar for eksempel gjennom delinger, kommentarer og «likes».

Fram til midten av 1980-tallet var all markedskommunikasjon basert på enveiskommunikasjon (også kalt monolog), før vi innså at det var mer effektivt å legge opp til en toveiskommunikasjon (også kalt dialog) med kundene. Vi begynte da å praktisere relasjonsmarkedsføring, der målet er å bygge opp en varig relasjon med kundene istedenfor å være opptatt av å få i stand et kjøp her og nå. Utviklingen har gått fra en-til-alle-kommunikasjon til alle-til-alle-kommunikasjon.

Vi deler og kommenterer andres innlegg og får selv kommentarer på det vi deler. På den måten oppstår triologi, et begrep som er nært knyttet til begrepet jungeltelegrafen, eller Word Of Mouth.

sosiale medier på en mobilskjerm. Foto.

eWOM er blitt nøkkelen til suksess

eWOM er i dag blitt nøkkelen til suksess på nettet. Med eWOM menes «elektronisk vareprat», et begrep som kan defineres som kommunikasjon gjennom elektroniske medier der folk deler informasjon og personlige meninger med hverandre.

At «jungeltelegrafen» er en effektiv markedsføringskanal, har vært kjent lenge. Tenk bare etter selv: Hva stoler du mest på – det bestekameraten din forteller deg, eller reklamen du ser på fjernsynet? eWOM er den sosiale spredningsprosessen som starter når vi deler noe med andre på nettet. I løpet av minutter kan et enkelt budskap ha blitt delt (spredt) fra én person til mange tusen personer, og alt starter med et enkelt klikk som ikke koster noe som helst.

Vil du mer? Gå til eStudie.no for mer informasjon.