Oppgave

Hvilken sjanger tilhører filmen?

Publisert: 01.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Filmsjangre

Filmplakater gir sammen med anslaget i en spillefilm en pekepinn om hvilken sjanger filmen tilhører. I anslaget får vi et frampek om hva konflikten dreier seg om, og vi blir presentert for hovedkarakterene i filmen. Etter fem minutter vet de fleste av oss om vi ser på en science fiction-film, eller om det er snakk om en god, gammeldags westernfilm.

 

Men inndelingen av filmer i sjangre er omstridt. I noen sammenhenger legges hovedvekten på kjennetegn ved filmspråket. Da brukes sjangerbegreper som klassisk film, surrelastisk film, film noir og dogmefilm. I andre sammenhenger deles filmer inn i sjanger primært etter dramaturgi og innhold. Da brukes sjangerbegreper som drama, komedie, skrekkfilm, musikal osv.

 

Store norske leksikon sier følgende om filmsjangre:

Innen film har sjangerbegrepet helst vært brukt med utgangspunkt i den anglo-amerikanske filmindustrien og om bestemte grupper av filmer: musikal, skrekkfilm, kriminalfilm, gangsterfilm, krigsfilm, western. Disse filmsjangerne kjennetegnes ved deres betydelige og varige appell overfor et bredt publikum.

 «Sjanger». (2013, 14. august). I Store norske leksikon. Hentet 28. april 2016 fra https://snl.no/sjanger.

 

Film 1
Film 2
Film 3

Mann med en svær megafon og en ung jente i bakgrunnen. Filmplakat.Tuba Atlantic filmplakat 

En mann som bøyer seg tett inntil en ung jente. bakfra . Filmplakat.Filmplakat: Pike med perleøredobb 

Person som stirrer på en skjerm og må velge å ignorere eller bekrefte. Filmplakat.Filmplakat: Catfish  

 


Oppgave

Studer disse tre filmplakatene. Du kan klikke på bildet for å se en større versjon. Se gjerne anslaget til filmene (ca. de første 5 minuttene). Du finner lenke til filmene under plakaten.

  1. Hvilken sjanger vil du si denne filmen tilhører?
  2. Hvilke kjennetegn er det som gjør at du mener filmen tilhører nettopp denne sjangeren?
  3. Diskuter det du kom fram til med de andre elevene i klassen. Har dere kommet fram til samme svar? Hvorfor? / Hvorfor ikke?