Hopp til innhold

Fagstoff

Formspråk og fagbegrep

Alle former uttrykker noe. Vi snakker om formspråk eller formuttrykk når vi beskriver hvordan former ser ut. Vi skal se på fagbegreper innen to- og tredimensjonal form.
Operahuset i Oslo. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Alle former uttrykker noe. De kan være stemningsskapende, virke inn på sansene våre og gi oss et inntrykk. Formuttrykket kan for eksempel være

  • forenklet, stilisert eller abstrakt

  • lett eller tungt

  • åpent eller lukket

  • dynamisk eller statisk

  • positivt eller negativt

I stilhistorien blir du kjent med hvordan formspråket endrer seg gjennom stilepokene.

Fagbegrep

Lær deg å bruke fagbegrep når du skal beskrive to- og tredimensjonal form. Klikk på fagordene i presentasjonen under for å få opp forklarende bilde og tekst. Pilene tar deg tilbake til forrige side.

Geometrisk og organisk form

Animasjonen viser hva som kjennetegner hovedgruppene geometrisk og organisk form.

Geometrisk formspråk

Her er formen bygget opp av geometriske eller matematiske former som kan konstrueres med passer og linjal, for eksempel sirkler og kuber.

Et sirkelrundt fat delt inn i flere rom, hvert av dem fylt med ulike typer linser i forskjellige farger. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Organisk formspråk

Formen tar utgangspunkt i det organiske. Det vil si uregelmessige, myke linjer slik vi finner dem i naturen.

Brosje formet som en sommerfugl. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Konstruktivt formspråk

Formen er sammensatt, det ligger en konstruksjon bak. For eksempel ei bru eller Eiffeltårnet.

Eiffeltårnet sett nedenfra. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Additiv og subtraktiv form

Additiv betyr å legge til, og subtraktiv betyr å trekke ifra. Animasjonen under forklarer additiv og subtraktiv form og viser hvordan vi kan bruke dette i produktdesign.

Dividert form

Dividert form vil si å dele en form opp i mindre deler og forskyve dem. Dette kalles også divisjonsform. Formene som oppstår i mellomrommet, er like viktige som den positive formen. Animasjonen under forklarer og viser hvordan vi kan bruke dividert form i logo- og produktdesign.

Relatert innhold

Designere og håndverkere bør kjenne til utviklingen av faget sitt. Stilhistorie kan også inspirere til nyskaping.

CC BY-SASkrevet av Anita Neby og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 28.04.2022

Læringsressurser

Formuttrykk