Fagstoff

Digital delingsøkonomi

Publisert: 06.06.2016 (12:13)

Betaling med Visa. Foto.   Delingsøkonomi gjør det mulig å dele og distribuere varer og tjenester uten å gå via tradisjonelle butikker eller andre bedrifter. Det vil si at privatpersoner bruker Internett og ny teknologi som for eksempel apper til å kjøpe, selge, leie eller bytte varer og tjenester seg imellom.

Ny teknologi

Det som gjør delingsøkonomi veldig aktuelt i dag, er de nye digitale løsningene som har gjort det mulig å nå et større marked. Med Internett har flere millioner mennesker begynt å selge billigere varer og mer individuelle tjenester enn vanlige bedrifter. Man kan bruke applikasjoner for smarttelefoner som er koblet til kart- og betalingstjenester. Markedsføring og kommunikasjon skjer via sosiale medier. Slik kan en bestille mat, transport, overnatting og opplevelser der man er, eller dit man skal. Vi skal se på to store globale aktører innenfor delingsøkonomien.

Airbnb er en global digital tjeneste som fungerer som en digital markedsplass der folk over hele verden kan leie ut eller bestille overnattinger. De fleste som leier ut, er private, men også mange hoteller og andre overnattingsbedrifter bruker nå Airbnb. Airbnb har i 2016 passert 60 millioner overnattinger og er verdsatt til 220 milliarder kroner.

UBER er en global digital tjeneste som formidler privat transport. Uber ble opprettet i Silicon Valley i 2011, og har allerede rukket å bli en suksess verden over. I 2015 var UBER representert i 70 land og verdsatt til over 480 milliarder dollar. Uber har møtt mye motstand fra den etablerte taxinæringen, mens andre ønsker tjenesten velkommen fordi den bidrar til økt konkurranse.

Drosjeappen Uber. Foto.   Markedskommunikasjon

I en digital delingsøkonomi er det kundenes behov som styrer tilbudet av varer og tjenester. Verdikjeden er snudd på hodet. Tilbud tilpasset den enkelte kunde fører til endring i markedskommunikasjonen. Produsentene dytter ikke noe på deg, men tilpasser tilbudet til kundenes behov. Markedskommunikasjonen blir mer lyttende og, dialogbasert og en-til- en.