Oppgave: Arbeidsoppdrag

To-dagers vintertur på fjellet

Publisert: 11.05.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Skitur i skumring. Foto  

I dette arbeidsoppdraget i naturbasert aktivitet skal du lære ferdigheter som gjør deg i stand å planlegge og gjennomføre dagsturer på ski på fjellet på en trygg måte. Vi skal ta hensyn til værmelding, skredfare og til turdeltakernes forutsetninger og utstyr.

hvordan du bør kle deg i vinterfjellet.ilustrasjon.Kledd for vinterfjellet   

Alle tar med:

  • dagstursekk
  • klær for en dag ute på ski (husk lue, votter, gamasjer og skisko)
  • skift
  • sovepose/lakenpose
  • sitteunderlag, termos og matpakke
  • kniv og fyrstikker
  • ski, staver og eventuelt skifeller
  • annen mat etter avtale med lærer

 

Læreren sørger for: 

  • kart, kompass og hellingsmåler
  • utskrift av dagens værmelding
  • spader, tursager
  • brennere og kokeutstyr
  • litt skismurning

Dette skal vi gjøre:

  • være to dager på fjellet uten mobiltelefon
  • gjøre ulike aktiviteter, gå dagsturer på ski og overnatte på hytte eller i kantgrop
  • jobbe sammen fire og fire om å løse praktiske oppgaver (læreren deler inn i grupper: Medlemmene i gruppa hjelper hverandre, oppmuntrer og støtter og venter på hverandre når de er på tur.)
  • repetere ting vi har jobbet med før, øve på nye ferdigheter og jobbe bevisst for best mulig samarbeid og gode turopplevelser

Vi gjør praktiske oppgaver ute:

  1. leser værmeldinga og ta hensyn til den
  2. velger påkledning og pakker sekk
  3. planlegger hvor vi kan gå trygt ved hjelp av kart, kompass og hellingsmåler
  4. smører ski og går på ski
  5. velger rasteplass, bygger levegg og lager sitteplass i snøen
  6. sanker ved og tenner bål på snø
  7. prøver ut ulike typer varmekilder til koking av vann: Hver gruppe skal smelte snø til 0,5 liter vann, koke opp dette og ta tida fra snøen blir lagt i kjelen til vannet koker.
  8. lærer prinsippene for å lage kantgrop og hvordan vi kan holde varmen ved overnatting ute om vinteren
  9. (eventuelt) spar kantgrop og overnatter der

Vi gjør praktiske oppgaver eller reflekterer innendørs:

  1. repeterer og øver på å bruke kart og kompass
  2. reflekterer over hva som er spesielt når vi skal finne fram med kart og kompass i vinterfjellet sammenlignet med sommerfjellet
  3. repeterer elementær førstehjelp (hjerte-lunge-redning, stabilt sideleie, stanse blødning)

Etter denne økta kan du svare på disse oppgavene:

Værmelding, klær og pakking av sekk:

Les tekstvarselet og symbolvarselet. Hva forteller værmeldinga deg om temperatur, nedbør, vindstyrke og vindretning?

Hva vil du ha på deg på dagstur på fjellet i dag? Hva har du i sekken?

Hvorfor er det lurt å ha ull innerst mot kroppen?

 

Smøring av ski:

Vurder temperaturen og kvaliteten på snøen. Hvilken skismurning velger du ut fra dette?

Hva er skifeller, og hvilken nytte kan vi ha av skifeller?

 

Bål og utstyr til koking:

Hvordan lager vi bål på snøen på en måte som gjør at det kan brenne minst én time?

(Hvordan bygger vi opp bålet? Hva kan vi bruke som opptenningsmateriale? Hva kan vi bruke for å få et bål som varer? Hva er spesielt for bål på snø sammenlignet med bål på barmark?)

Hvilken nytte kan vi ha av spade på tur om vinteren?

Hva vil du ta hensyn til når du skal velge sted for matpause?

Hvordan vil du utforme sitteplassen? Og hvor vil du plassere bålet?

Hvilke tre typer brennere har vi å velge mellom når vi skal koke mat ute?

Hva er fordeler og ulemper med propanbrenneren sammenlignet med rødspritbrenneren og bensinbrenneren?

 

Snøskred og skredfare:

Hva bør vi unngå dersom vi vil legge skituren vekk fra snøskredutsatt område? Hva kjennetegner et skredsikkert terreng?

Hva tror du vi mener med uttrykket «følg rygg, vær trygg» når vi går på skitur?

 

Å finne veien:

Hvordan tar vi ut en kompasskurs fra ett sted til ett annet?

Hvor er nord på kartet, og i terrenget?

Hvorfor kan det være litt vanskeligere å vite hvor vi er på kartet når vi går i snødekt terreng, sammenlignet med barmark?

Hva i terrenget rundt dere kan dere kjenne igjen på kartet?

Hvor vil dere legge turen i dag dersom dere skal ta hensyn til at turen skal gå i skredsikkert terreng, til et område der dere kan finne ved for bål, til værmeldinga for dagen og til skiferdighetene i gruppa?

 

Førstehjelp:

Hvordan går du fram for å stoppe blødning i en fot eller en arm?

Hva gjør du dersom du finner en livløs person liggende på bakken en dag du er på tur?

Hva mener vi med stabilt sideleie – og når bruker vi det?

Hvordan utfører vi hjerte-lunge-redning?

Hva mener vi når vi snakker om å «sikre frie luftveier»?

 

Kantgrop:

Hvordan lager vi ei kantgrop, og hvilken nytte kan vi ha av ei kantgrop?

 

Vurdering:

Last ned egenvurderingsskjema: Egenvurdering: To-dagers vintertur på fjellet   

 

Læreren og klassen avtaler eventuell vurdering med karakter.