Fagstoff

Evaluering av tiltak - Internett

Publisert: 14.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Ung kvinne med laptop. Foto.

Etter at du har gjennomført en aktivitet, bør du kontrollere om målet ble nådd. Du må evaluere prosessen og bruke lærdommen til å forbedre deg.

Nettside

Benytter vi nettside som kommunikasjonskanal, kan vi lett måle effekten av tiltaket ved å se på: 

SEO og bannerannonsering

Med søkemotoroptimalisering (SEO) menes tiltak for å sørge for at en nettside blir funnet på bestemte søkeord i søkemotorene, og da fortrinnsvis i Google. Ved et søk ser vi på hvilken plassering linken til nettsiden får i søketreffet.

Når vi måler effekten av søkemotoroptimalisering av egne nettsider og bannerannonser, ser vi på:

Synlighet: Hvor mange har sett budskapet ditt?

Trafikk: «Click-through-raten» viser hvor stor andel av dem som har sett budskapet vårt, som har klikket på bannerannonsen eller linken i søkeresultatene og deretter gått videre til våre nettsider eller nettbutikk.

Konverteringsgrad: Konverteringsgraden kan vi måle på flere måter: antall nye kunder, gjenkjøpsgrad, antall ordrer, ordrestørrelse, salg per produkt, og lignende.

E-postmarkedsføring

Med e-postmarkedsføring menes «massedistribuerte e-postmeldinger som sendes til alle e-postadressene på lovlig innsamlede adresselister (lister med e-postadresser).

Det finnes programvare som er laget spesielt til e-postmarkedsføring. Inkludert i denne programvaren finner du statistikkfunksjoner som blant annet måler

  • Antall mottakere – antall utsendte meldinger.
  • Antall bounce-meldinger – antall meldinger som ikke kunne leveres til mottakeren av ulike grunner, for eksempel fordi kontoen ikke eksisterer lenger, eller fordi meldingen ble blokkert som spam.
  • Antall åpnede meldinger – hvor mange av mottakerne som har åpnet meldingen du sendte dem.
  • Antall klikk – hvor mange som har klikket på en link i meldingen, gjerne med statistikk over hvordan antall klikk fordeler seg på ulike lenker.
  • Antall ønskede handlinger – hvor mange som har utført den ønskede handlingen.

Bannerannonsering

Med bannerannonser menes kjøp av reklameplass på andres nettsider til et rent tekstbudskap, bilde, video eller en kombinasjon av disse elementene.

Alle annonsenettverk som selger bannerannonser, har innebygd kraftige kontrollverktøy som gir deg muligheten til å se antall eksponeringer, klikk og ønskede handlinger. I tillegg er det mulig å bryte resultatene ned på ulike geografiske, tekniske og demografiske kriterier.

Google Analytics

Google Analytics er et gratis analyseverktøy fra Google. Dette verktøyet gir deg informasjon om dem som besøker nettsiden din, og gjør at du kan måle omtrent enhver aktivitet som skjer på en nettside. Verktøyet viser for eksempel antall besøkende, hvor de befinner seg og hvilke sider de ser på.

Hvordan gikk det?

Ble ikke resultatet slik du forventet? Det kan være flere årsaker til det.

  • For høye eller for lave mål.
  • At konkurransen har utviklet seg annerledes enn forventet.
  • At planene og strategiene ikke ble som forventet, og måtte justeres.
  • Feil bruk av virkemidler
  • At gjennomføringen av planene kanskje ikke har foregått slik det var tenkt.