Fagstoff

Evaluering av tiltak - sosiale medier

Publisert: 14.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Mann tegner en graf. Foto.

Etter at du har gjennomført en aktivitet, bør du kontrollere om målet ble nådd. Du må evaluere prosessen og bruke lærdommen til å forbedre deg.

«Det som ikke kan måles, kan ikke kontrolleres».

Det finnes mange ulike kontroll- og analyseverktøy du kan bruke for å måle effekten av et tiltak. Spesielt hvis du benytter et digitalt medium. Det er svært enkelt, raskt og gratis å kontrollere effekten av våre digitale aktiviteter. Disse verktøyene er gjerne en innebygd del av programvaren vi benytter oss av når vi gjennomfører aktiviteten. Alle de sosiale mediene har for eksempel innebygd ulike verktøy for å måle effekten av virkemiddelbruken.

Hvordan måle effekten av tiltakene?

Sosiale medier:

Benytter vi Facebook, Twitter, Instagram, YouTube og lignende sosiale medier som kommunikasjonskanal, kan vi lett måle effekten av tiltaket ved å se på:

  • Rekkevidde – forteller hvor mange som har sett innlegget ditt på sin vegg.
  • Likes – forteller hvor mange som liker innlegget.
  • Delinger – forteller hvor mange som synes innlegget er så interessant at de har valgt å dele det på sitt eget sosiale nettverk
  • Trafikk til eget nettsted eller en bestemt side – forteller deg hvor mange som har klikket på en link i et innlegg som har sendt dem videre til virksomhetens nettsted. Tallet kan du enkelt lese ut av verktøy som Google Analytics eller nettstedets egen besøksstatistikk.
  • Konverteringsgrad – forteller hvor mange som har utført en ønsket handling, for eksempel bedt om mer informasjon, lastet ned noe, opprettet en profil, prøvd eller kjøpt noe.

sosiale medier på en mobilskjerm. Foto.

 

Vil du lære mer om måling og kontroll av nettbutikk? Gå til eStudie.no for mer informasjon.