Fagstoff

Valg av mediemiks

Publisert: 13.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Personer med forskjellige elektroniske medier

Hva er en mediekanal? 

Med mediekanaler, også kalt kommunikasjonskanaler, mener vi den fysiske og tekniske måten å spre et budskap på. Eksempler på mediekanaler er telefon, aviser, magasiner, brev, kinoreklame, tv, radio, e-post, sms, bannerannonser og sosiale medier.

Et medium er et middel som et budskap spres gjennom. Et medium er enkeltmediene i mediekanalen. VG og Aftenposten er for eksempel to enkeltmedier i mediekanalen aviser, mens Facebook og Twitter er to enkeltmedier i mediekanalen sosiale medier

Mediekanal og enkeltmedium

Hvis du har valgt bannerannonser som en av dine kanaler, må du ta stilling til om du ønsker å bruke ad-sense eller et annet annonsenettverk. Hvis du vil bruke sosiale medier som kanal, må du vurdere om du skal bruke Facebook, Instagram, Twitter, YouTube eller et av de andre populære mediene som finnes. Eller kanskje du vil bruke en kombinasjon av dem, for eksempel både Instagram og Facebook?

Ønsker du å gi et godt tilbud til alle eksisterende kunder ved for eksempel å tilby dem å kjøpe ekstra minne til iPhone? Da kan det ofte være mer effektivt å bruke en kombinasjon av målrettede medier som treffer de eksisterende kundene, enn å velge ett eneste medium.

Eksempel på mediemiks

Ved å sette inn en annonse i lokalavisen, kjøpe en radiospot i nærradioen eller en bannerannonse på vg.no treffer du både eksisterende og ikke-eksisterende kunder. Det kan være mer lønnsomt og effektivt å satse på medier som bare treffer de eksisterende kundene. For eksempel vil det være mer lønnsomt å velge en mediemiks som består av

  • E-postmarkedsføring, der du sender et gunstig tilbud til alle eksisterende kunder du har e-postadressen til, med en link til nettbutikken din.
  • SMS-meldinger til alle kundene dine, som ved å svare på meldingen eller utføre en annen aktivitet vil få et gunstig tilbud.
  • Posting av tilbudet på Facebook-siden og andre sosiale medier som hovedsakelig leses av eksisterende kunder.
  • Butikkplakater med informasjon til eksisterende kunder.
  • Opplæring av betjeningen i butikken til å gi informasjon om dette tilbudet til alle eksisterende kunder (personlig salg).

Å velge medier går dermed ikke ut på å velge enkeltmedier, men å finne den beste kombinasjonen av enkeltmedier og bruke dem på måter som utnytter deres sterke sider i en mediemiks.

Vil du vite mer om mediekanaler? Gå til eStudie.no for mer informasjon.