Fagstoff

Oppgavekartlegging

Publisert: 08.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017

Strategitanker. Foto.

En oppgavekartlegging har som mål å finne ut hvilke kommunikasjonsoppgaver du må løse og hvilke tiltak du må gjennomføre for å få til et salg. Dette gjelder enten du velger tradisjonelle eller digitale medier.

Målet i markedsplanen kan for eksempel være å øke omsetningen med 10 prosent. Dette krever en kraftig salgsøkning, enten i form av nye kunder eller ved at eksisterende kunder handler mer.

For å få til en salgsøkning er det en rekke kommunikasjonsoppgaver du må løse. For eksempel må kundene få vite om virksomheten og produktene dine og hvilke egenskaper og fordeler disse produktene har. I tillegg er det viktig at kunden får vite hvor de kan kjøpe produktene.

Kommunikasjonsoppgaver

De typiske kommunikasjonsoppgavene alle virksomheter har, og som du derfor bør ta utgangspunkt i, er:

  1. Å fortelle om produktene:
    • Egenskaper og fordeler i forhold til konkurrentenes produkter.
    • Pris, salgs-, leverings- og betalingsbetingelser.
    • Beliggenhet, åpningstider, nettbutikk.
  2. Merkevarebygging
    Vet kundene hva virksomheten står for? Vet de at vi for eksempel er en «innovativ bilfabrikk som produserer sikre og økonomiske familiebiler»?
  3. Tiltak for å øke salget
    Hvilket salgsbudskap skal du gi til kundene? Har du for eksempel noen fristende tilbud å gi? Løser produktet ditt et problem for kunden? Lanserer du en nyhet? Hvilke tiltak skal få kundene til å bestemme seg for et kjøp akkurat nå?
  4. Å minne om produktene
    Hvilke av disse kommunikasjonsoppgavene (1–3) trenger du å gjenta for å minne kundene om virksomheten og produktene? I en hverdag med hundrevis av konkurrenter og enorm mediestøy må budskapet repeteres igjen og igjen for at kundene skal oppfatte og huske det.

Eksempel på kommunikasjonsoppgave

«Alle» vet hva en iPhone 6 er, hva som skiller en iPhone fra andre mobiltelefoner, hva vennene mener om telefonen, og hva de ellers kan forvente seg av telefonen. I slike tilfeller er det nok

  • å gi kundene et godt tilbud («iPhone til halv pris fram til kl. 12:00 i dag»)
  • å fortelle kundene hvor de får kjøpt produktet («Bogstadveien 8»)

Hadde du endret budskapet til «Huwai 9X selges til halv pris fram til kl. 12:00 i Bogstadveien 8», ville du garantert ikke fått noen kø utenfor butikken. Hvorfor ikke, tror du?

Markedsmål

Når du har kartlagt og prioritert kommunikasjonsoppgavene, må du ta dette med i markedsplanen. Dette gjør du for sikre at oppgavene bidrar til å nå de oppsatte markedsmålene.

 

Vil du vite mer om kommunikasjonsoppgaver? Gå til eStudie.no for mer informasjon.