Fagstoff

Valg av kommunikasjonsmiks

Publisert: 09.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Personer med forskjellige elektroniske medier

Selv om alle virkemidlene er viktige i denne sammenhengen, er vi først og fremst opptatt av hvordan vi bruker virkemiddelet «påvirkning» for å løse kommunikasjonsoppgavene våre.

Spørsmålet er her ikke bare hvordan vi skal bruke «påvirkning» (kommunikasjon) sammen med de andre virkemidlene i markedsføringsmiksen, men like mye et spørsmål om:

  • Hvilke kommunikasjonsvirkemidler vi benytter.
  • Hvordan vi kombinerer disse kommunikasjonsvirkemidlene i samme kampanje.

Måten du velger å kombinere ulike kanaler og medier på, kalles en kommunikasjonsmiks.

Kommunikasjonsvirkemidler

De vanligste kommunikasjonsvirkemidlene er:

  • reklame (aviser, ukeblad, fagpresse, radio, kino, fjernsyn, online bannerannonsering)
  • personlig salg (feltsalg, butikksalg, messesalg, telefonsalg)
  • direkte markedsføring (adressert reklame, e-post, sms, katalog hjem i posten)
  • public relations (omtale i media, pressekontakt)
  • sales promotion (salgsfremmende tiltak som rabatt, tilbud, sjokkselgere, vareprøver, konkurranser)
  • sponsing
  • sosiale medier
  • egne nettsider
  • e-handel