Fagstoff

Arbeidsoppdrag i naturbruk: Vernerunde på arbeidsplassen

Publisert: 02.11.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Fotokollasje for felles HMS ressurs. Foto.HMS-lover og regler (kollasj) 

 Driftsbygning for produksjon av slaktekylling. Foto.Driftsbygning for produksjon av slaktekylling. Hvilke arbeidsoperasjoner utføres her? 

Dette trenger vi:

  • internkontrollforskriften
  • penn og papir

 

Dette skal vi gjøre:

  1. Inviter skolens verneombud til klassen for å fortelle om hvordan det drives systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid på skolen. Forbered spørsmål og ta notater underveis.
  2. Klassen deles i grupper på tre og tre.
  3. Hver gruppe velger en bygning på skolen og planlegger en vernerunde i denne bygningen. Bygningen kan være et verksted, et utstyrslager eller en driftsbygning. Et skolebygg med undervisningsrom kan også brukes.
  4. Finn ut hvem som jobber i den aktuelle bygningen.
  5. Hvilke arbeidsoperasjoner utføres i bygningen?
  6. Hvilke risikomomenter må dere være oppmerksomme på?
  7. Hvilket verneutstyr skal være der?
  8. Lag sjekklister.
  9. Gruppene går vernerunde i «sin» bygning. Noter!
  10. Diskuter resultatene.

Etter denne økta kan du:

  • forklare hva et verneombud gjør
  • forklare hva en vernerunde er, og hvorfor det er viktig
  • finne mangler i en bygning
Vurdering:

Du får ingen karakter etter denne økta, men det vi har lært i dag, blir testet seinere i en  muntlig/praktisk prøve.