Oppgave

Oppgaver om bruk av skriveverktøy

Publisert: 02.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017

Ung jente sitter i skredderstilling med bærbar datamaskin foran seg 

Oppgave 1

Gå sammen to og to og diskuter disse spørsmålene om sittestilling.

  • Se på jenta på bildet. Hvordan sitter hun? Hvilke problemer ser dere med sittestillingen hennes?
  • Hender det at dere sitter slik selv? Har dere andre sittevaner som dere kjenner kroppen ikke er så glad for? Hvor og hvordan sitter dere når dere kjenner kroppen har det bra over lengre tid?
  • Hvordan kan dere gjøre det beste ut av arbeidsplassene dere har på skolen?
  • Konkluder: Bør dere legge av dere noen uvaner, eller er dere begge flinke til å ta hensyn til kroppen?
 

Oppgave 2

Gjør denne oppgava aleine eller sammen med sidekameraten din. Bruk verktøyene ordliste eller ordbok for å sjekke hva som er riktig.


De kursiverte ordene og ordforbindelsene i denne teksten er enten skrevet feil eller brukt feil. Hva er riktig?

Det har skjelden vært så mange tilstede som igår. I følge arangøren er det sannsynelig at det var over 200 intereserte tilsammen. Forventingene var altså høye, men desverre måtte fleste parten rusle avgårde uten en gang å komme ombord. Stilt ovenfor en slik folke vandring må man stille spørsmål i forhold til målsetningene. Dette ser ut til å ha et atskillig større potensiale enn man trodde da de gikk igang. Hva kan gjøres for å få de til og satse større?

 

 

 

Oppgave 3

Denne oppgava gjør dere i grupper på to til fire. Hensikten med den er at dere skal samarbeide om å repetere og oppsummere hva dere har lært i denne læringsstien.


Det kan være en fordel at dere sitter sammen eller bruker et videokonferanseprogram, så dere kan diskutere mens dere skriver. Det ferdige dokumentet kan leveres til læreren som dokumentasjon på læringsarbeidet.

 

  1. Opprett et samskrivedokument.
  2. Alle bidrar med punkter som oppsummerer
    • hva som var målene med læringsstien
    • hva som har vært hovedmomentene i stien
    • hvorfor det dere har gjennomgått, er noe dere bør kunne om skrive- og tekstverktøy
  3. Bli enig om at dere har alt innhold på plass, og at dere har redigert ferdig.
  4. Rett skrivefeil.
  5. Lever den ferdige teksten til læreren på den måten dere har fått beskjed om.