Fagstoff

Næringsinnhold i grønnsaker

Publisert: 06.06.2016, Oppdatert: 07.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Grønnsaker inneholder mange viktige næringstoffer og masse antioksidanter. Ta godt vare på næringsstoffene i maten ved å begrense koketiden og mengden med vann.

En ung mann holder grønnsakene opp og i lufta imellom dem svever det grønnsaker. Foto.

Grønnsaker er proppfulle av antioksidanter, vitaminer, mineraler og fiber og er viktige i det daglige kostholdet vårt. Helsemyndighetene ønsker helst at vi spiser mer av dette enn vi gjør i dag. Tenk på regnbuen når du velger grønnsaker. Desto flere farger, jo mer variert innhold av næringsstoffer får du i deg.

Bilde av ulike grønnsakerGrønnsaker med forskjellige farger gir oss ulike næringsstoffer. 

 

 

 

Røkt makrell fiskekake med ertepure. Foto.Grønnsaker gir maten fin farge og er en apetittvekker. Erter er næringsrikt og inneholder blant annet protein.   

 

 

 

Tortilla med grønnsaker og kjøtt. Foto.Bruk mye grønnsaker i tortilla og nyt den med god samvittighet.  

 

 

 

bilde av grillspyd med svin og grønnsakerGrønnsaker kan tilberedes på utallige måter, og dette gjør at grønnsaker aldri trenger å bli kjedelige. Her er det laget grillspyd med svin og grønnsaker   

 

Karbohydrat

I grønnsaker finnes det mye karbohydrater i form av stivelse og fiber. Kostådene anbefaler oss å spise mer grønnsaker, fordi de blant annet inneholder stivelse og fiber. Dette er de såkalte «langsomme karbohydratene». Langsomme karbohydrater gir et stabilt blodsukkernivå og man kan dermed hindre småspising og overspising.

Protein

Vi finner noe proteiner i grønnsaker som erter, grønnkål, spinat og brokkoli. 

Vitaminer

Grønnsaker som har sterk farge, inneholder ofte mer vitaminer enn andre grønnsaker. De norske rotgrønnsakene er svært næringsrike og er blitt trendy å bruke igjen. De finnes nå i handelen i mange farger og varianter.

Vitamin C

De fleste grønnsaker inneholder mye vitamin C. Kålrot er en av de norske grønnsakene som er svært C-vitaminrik, og den kalles ofte for nordens appelsin.

Vitamin A

Grønnsaker som har en sterk grønnfarge eller gul/rød/oransje farge, inneholder ofte karoten, som omdannes til vitamin A i kroppen. Eksempler på disse er grønnkål, brokkoli, gulrot og paprika.

Vitamin B

Av vitaminene fra B-vitamingruppen er det folat som finnes i grønnsaker og da spesielt i de grønne grønnsakene, som spinat og brokkoli. Det er anbefalt at alle gravide tar tilskudd av folat. Folat er med på å danner ryggmarg og forhindrer nevralrørsdefekter (oftest kjent som ryggmargsbrokk) hos spedbarn.

Vitamin K

I grønnsaker som har en sterk grønn farge finner vi K-vitamin.

  • spinat
  • brokkoli
  • grønnkål

Mineralstoffer

Det finnes en god del jern, kalium og kalsium i grønnsaker. Vær oppmerksom på at grønnsakene taper kalium ved koking i vann.

Ta vare på næringsstoffene i maten

  • Unngå koking i mye vann – dampkok i stedet.
  • Ikke kok eller stek grønnsakene for lenge.
  • Kok grønnsaker mest mulig hele (sous vide-koking bevarer vitaminene).
  • Spis gjerne grønnsakene rå, i stedet for kokt.
  • Del opp grønnsakene rett før servering.
  • Bruk gjerne grønnsaksvann i supper og sauser.

Antioksidanter

Det er forsket mye på antioksidanter, og i forskningen oppdages det stadig nye. I grønnsaker av ulike farger finner vi forskjellige antioksidanter som alle har ulik virkning i kroppen.

Vitamin C, E og betakaroten er alle antioksidanter.

 

Andre eksempler på antioksidanter i frukt og grønt er

  • lykopen – tomat
  • quercetin i rødløk
  • lutein i spinat
  • zeaxantin i mais