Oppgave: Kildeoppgave

Bruk kommunikasjonsmodellene

Publisert: 09.05.2016, Oppdatert: 06.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Mennesker med emoticons til ansikt. Foto.

 

Oppgave 1

  1. Emoji er smilefjes som benyttes i elektroniske meldinger og sosiale medier. Fortell en klassekompis om noe som har hendt, kun ved bruk av emoji-tegn.
  2. Hvilke emoji-tegn er lette å bruke, og hvilke tegn savner du?
  3. Hvilke tegn er vanskelige å bruke sammen?
  4. Ble budskapet oppfattet slik du hadde tenkt?

 

 

Oppgave 2

I denne oppgaven kan dere gjerne jobbe sammen to og to. Søk etter lyd og bilde på freesound.org og www.flickr.com. Dere kan også bruke andre tjenester.

 

  1. Sett sammen lyd og bilde til medieuttrykk som formidler følgende meninger:
    • et sint barn
    • en rolig stund i naturen
    • en aktiv hverdag
  2. Test de medieuttrykkene dere har laget, på de andre elevene i klassen. 
    • Oppfatter alle meningen i medieuttrykkene slik dere hadde tenkt?
    • Hvis ikke, diskuter hvorfor.
 

Oppgave 3

Samarbeid i små grupper om å planlegge produksjonen av en medietekst for en oppdragsgiver. Planen dere lager, skal svare så konkret som mulig på spørsmålene i Lasswells kommunikasjonsmodell: Hvem (1) sier hva (2) til hvem (3) i hvilken kanal (4) og med hvilken virkning (5)?

 

Velg mellom følgende oppdrag:

  • Et mediehus skal lage nyheter for Snapchat.
  • En pølsefabrikk må trekke inn igjen et parti morrpølse fordi det er funnet bakterier.
  • En popgruppe lanserer en ny låt.
  • En skole skal lansere en premie som skal gis til en elev som blir trukket ut blant de elevene som har minst fravær.
  • Resultatet av det siste lokalvalget skal gjøres kjent.

 

 

Oppgave 4

  1. Forklar hva vi mener med støy i en kommunikasjonsprosess.
  2. Finn tre eksempler på det du mener er støy i mediekommunikasjon.
  3. Hva mener du burde vært gjort for å unngå støy i de eksemplene du har funnet?