Oppgave: Arbeidsoppdrag

Andre økt med kart og kompass

Publisert: 25.05.2016, Oppdatert: 06.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut


Ungdommer med kart og kompass. Foto.     

I dette arbeidsoppdraget i naturbasert aktivitet får du ei videregående innføring i bruk av kart og kompass. I tillegg lærer du om bruk av håndholdt GPS. Oppdraget bygger på det du lærte i første økt med kart og kompass.

 

  Kompasskurs. Foto.Kompasskurs 

Dette trenger vi:

  • dagstursekk
  • mat og drikke for å være ute hele dagen (gjerne varm drikke på termos)
  • klær og sko å være ute i 

Læreren sørger for kompass og kart over området.

I dag skal vi bruke kart i målestokk 1:50 000 (M711-serien).

 

GPS. FotoGPS 

Elever lærer orientering. Foto.Elever lærer orientering.  

Dette skal vi gjøre:

  1. Vi repeterer stoff om kart, kompass fra første arbeidsoppdraget om kart og kompass.
  2. Vi går gjennom ulike karttyper og hvordan vi finner nøyaktig posisjon på et kart ved hjelp av koordinater og bruk av håndholdt GPS.
  3. Vi tar på utetøy, tar med kart (M711 i målestokk 1:50 000) og kompass (to og to deler ett kart og ett kompass) og går ut. To og to jobber sammen om oppgavene, og hele gruppa skal holde seg noenlunde nær hverandre slik at læreren underveis kan hjelpe dem som trenger det.
  4. Finn ut hvor du er på kartet, målestokk, ekvidistanse og disse karttegna nær deg: bygning, vei, sti, løvskog, barskog, myr, vann, bratt skrent, slak helling, dyrka mark.
  5. Finn de samme stedene i terrenget.
  6. Dere skal finne et sted hvor vi kan brenne bål og spise matpakka vår, og dere bruker kart og kompass til å finne ei god rute dit. To og to skal foreslå et sted og ei rute dit. Stedet skal:
    a. ligge ved et vann
    b. ligge tørrlendt (ikke myr)
    c. vende mot sør
    d. ligge ca. 1 time unna til fots (vi går ca. 3 km/timen)
  7. Finn fram til en vei å gå dit som:
    a. ikke krysser dyrka jord
    b. helst ikke følger bilvei
    c. ikke passerer bratte skrenter og tett skog
    d. går i tørt lende
  8. Velg ett av forslagene etter at alle har presentert sitt forslag til sted og rute.
  9. Ta ut kompasskurs til to selvvalgte veipunkt og det felles stedet klassen valgte for matpause (jobb to og to sammen).
  10. Ta matpause.
  11. Finn nøyaktige kartkoordinater for stedet der dere har tatt matpause.
  12. Øv på å på bruke håndholdt GPS for å finne steder i nærheten (læreren oppgir stedene).
  13. Bruk kart og kompass til å finne ei rute hjem til skolen (to og to jobber sammen). Krav til ruta:
    a. den skal ikke gå den samme veien som vi kom
    b. den skal gå i mest mulig tørt lende
    c. den skal ha minst mulig høydeforskjell
    d. den skal inneholde to veipunkt
  14. Når læreren har godkjent ruta og veipunktet, kan dere gå tilbake til skolen.
  15. Vent på skolen til alle har kommet.
  16. Fyll ut egenvurderinga og lever den til læreren.

Etter denne økta kan du:

  • å ta ut kompasskurs fra ett sted til et annet
  • å finne høydekurve, målestokk og ekvidistanse på det aktuelle kartet
  • forklare hvor langt 2 cm på dette kartet er i virkeligheten
  • å lese kart med målestokk 1:50 000, og finne dette både på kartet og i terrenget: bygning, vei, sti, skog, myr, vann, bratt skrent, slak helling mot vest, dyrka mark
  • forklare forskjellen på dette kartet og orienteringskart
  • forklare hva som kan få kompasset til å vise feil retning
  • finne og oppgi kartreferanse for et punkt på kartet
  • forklare hvordan du kan bruke en håndholdt GPS til å finne fram fra ett sted til et annet
  • forklare fordelene og ulempene med GPS sammenlignet med å bruke kart og kompass
  • å bruke kartet til å beregne omtrent hvor lang tid det vil ta å gå fra ett sted til et annet
  • å bruke kartet til å finne ut hvor stor høydeforskjell det er mellom ett sted og et annet

 

Vurdering:

Last ned: Andre økt med kart og kompass. Egenvurderingsskjema.

Læreren og klassen avtaler eventuell vurdering med karakter.