Oppgave: Arbeidsoppdrag

Fritidsfiske i sjøen

Publisert: 25.05.2016, Oppdatert: 06.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Elevar med fisk. Foto.  

I dette arbeidsoppdraget i naturbasert aktivitet lærer du å bruke noen vanlige fiskeredskaper for sjøfiske, du lærer navn på noen vanlige fiskearter og hvordan vi kan ta vare på fangsten. Videre lærer du om sikker bruk av båt og får øvelse i dette.

 

Stor fisk. Tegning  

Dette trenger vi:

  • dagstursekk
  • mat og drikke for å være ute hele dagen
  • varme klær, joggesko eller gummistøvler
  • sitteunderlag og eventuelt fotoapparat

Lærerne sørger for flytevester, drivstoff til båten, fiskestenger, håndsnøre, fem ruser med ledegarn (satt ut på forhånd), flyndregarn, kveitevad (line med store angler).

Dette skal vi gjøre:

Før lunsj:

  • Vi fordeler oss på to båter med fire i hver båt.
  • Gruppene passer på at alle får prøve på alle arbeidsoppgavene, dere hjelper hverandre eller spør læreren dersom dere trenger hjelp.
  • Hver gruppe må ta med nødvendig personlig utstyr, flyndregarn og kveitevad, og gjøre båten sjøklar.
  • Gruppene skal diskutere og bestemme hvor dere vil sette fiskeredskapen for å få fisk.
  • Bruk påhengsmotoren til å komme til rett sted. Sett flyndregarn og kveitevad.
  • Sørg for at alle i gruppa får prøve å fiske med stang og håndsnøre fra båten.
  • Vi samles på land, der vi går gjennom punktene 1–8 over og spiser lunsj.

Etter lunsj:

  • Trekk flyndregarn, ruse og kveitevad.
  • Finn ut av hvilke fiskearter vi har fanget.
  • Ta eventuelt bilde av de ulike fiskeartene slik at de blir lettere å lære.
  • Ta vare på fangsten.
  • Rydd, vask og fortøy båten.
  • Før vi går hjem, samles vi på kaia, oppsummerer det vi har gjort i dag, svarer på spørsmål og gjennomfører egenvurdering.

Etter denne økta kan du:

  • gjøre rede for krava til sikkerhetsutstyr i småbåt og sjekke om det er på plass
  • gjøre båten sjøklar (ta sikkerhetssjekk, sjekke drivstoff, lense båten, laste båten forsvarlig)
  • fylle rett type drivstoff og starte påhengsmotoren
  • føre båt med påhengsmotor trygt, også ved setting og haling av utstyr, og ved anløp kai
  • forklare hva som kjennetegner et flyndregarn, og hva vi bruker det til
  • forklare hva som kjennetegner en kveitevad, og hva vi bruker den til
  • forklare hva som kjennetegner ei (torske-)ruse, og hva vi bruker den til
  • sette et flyndregarn og ei torskeruse, og diskutere alternative fiskeplasser for dette utstyret
  • dra opp ruse, tømme og rense den slik at den er klar til å settes ut på nytt
  • eventuelt trekke flyndregarnet og rense det
  • trekke kveitevad og ta vare på fangsten, rense anglene for agn og kveile opp kveitevad på nytt
  • forklare hvilke arter klassen fanget i dag, og hva de kan brukes til
  • føre båten på en måte som tar hensyn til strøm og vind, vær, bunnforhold og tidevann
  • tilpasse påkledninga etter vær og aktivitet
  • bruke håndsnøre og fiskestang med sluk
  • ta vare på fangsten (bløgge, sløye, vaske, eventuelt øve på å filetere)
  • rydde og vaske båten når turen er over
  • fortøye båten på en forsvarlig måte

Vurdering:

Last ned: Fritidsfiske i sjøen. Egenvurderingsskjema. 

 

Læreren og klassen avtaler eventuell vurdering med karakter.