Oppgave: Arbeidsoppdrag

Lær dere kostrådene!

Publisert: 17.02.2016, Oppdatert: 06.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Helsedirektoratet har gitt ut råd til den norske befolkningen for å opprettholde en god helse og for å redusere forekomsten av livsstilssykdommer.

 

Mann spiser en appelsin på en fjelltopp. Foto.

 

Dame med mange ulike frukter i en kasse. Foto.Velg frukt og grønt ut ifra regnbuens farger, da får du i deg ulike antioksidanter.      

 

 

 

Brødskive med makrell i tomat. Foto.Spiser du seks brødskiver med fiskepålegg, tilsvarer dette et fiskemåltid.   

Kostrådene er viktig å lære, men det er også viktig å følge dem. Etter å ha jobbet med denne oppgaven vil du kunne et av rådene ekstra godt, og følger du med når de andre framfører,  vil du nok lære deg flere.

Informasjon om oppgaven

Denne oppgaven er passe til 2–3 skoletimer.

Eleven skal lære seg et kostråd godt og framføre dette på en valgfri måte til medelever.

 

Gjennomføring

Det er totalt 14 kostråd. Fordel disse rådene på elevene. Bruk tabellen nedenfor. Elevene kan velge om de vil jobbe alene eller sammen med en medelev.

 

1. time: Lag en power point-presentasjon eller lysbildefremvisning med fine bilder av mat og eventuelt hvilke mengder man bør spise i henhold til kostholdsrådene.

Er du kreativ, klarer du kanskje å lage en film eller eventuelt bruke rollespill i stedet.

 

 2. og 3. time: Presentasjon til medelever!

 

 

 

 Kostråd

 Navn

 Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

 

 Ha en g​od balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.

 

 Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag (fem om dagen).

 

 Spis grove kornprodukter hver dag.

 

 Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.

 

 Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.

 

 La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken.

 

 Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.

 

 Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlaging og på maten.

 

 Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.

 

 Velg vann som tørstedrikk.

 

 Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

 

 

 

Relatert innhold

Faglig

Aktuelt stoff

Dekkes helt av