Fagstoff

Kostråd

Publisert: 17.02.2016, Oppdatert: 06.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Det du spiser påvirker helsen din. Å spise sunt og variert kombinert med fysisk aktivitet er bra for både kropp og velvære.

 

 

To glade damer som selger fisk. Foto.

 

Etter å ha gått på restaurant- og matfag skal du ha lært å ta vare på egen helse, samt veilede og lage mat med tanke på andres helse.

 

En mengde grønnsaker, frukt, frø og korn. Foto.Grønnsaker og frukt bør inngå i alle måltider.  

Helsedirektoratet har gitt ut råd til den norske befolkningen for å opprettholde en god helse og for å forebygge livsstilssykdommer. Det anbefales at de fleste, både barn, ungdommer, voksne, ammende, gravide og eldre, følger disse rådene. Følg gjerne kostrådene også ved økt sykdomsrisiko som høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Ved spesielle tilstander (sykdommer) må man enkelte ganger få spesialkost.

Kostrådene

  1. Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  2. Ha en g​od balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
  3. Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag (fem om dagen).
  4. Spis grove kornprodukter hver dag.
  5. La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  6. Spis fisk til middag to til tre ganger i uken.
  7. Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  8. Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
  9. Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.
  10. Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  11. Velg vann som tørstedrikk.
  12. Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.
Oppgaver

Aktuelt stoff for

Relatert innhold

Aktuelt stoff for

Dekkes helt av