Fagstoff

Personvern

Publisert: 16.09.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Annonser på Facebook. Foto.  Datatilsynet er bekymret for forbrukernes personvern med programmatisk annonsering.

 

– Det innebærer en videreformidling av personopplysninger de fleste ser på som private, sier Hågen Thomas Ljøgodt, juridisk seniorrådgiver i Datatilsynet, og utdyper.

– Når opplysninger om dine nettvaner samles inn, vil man kunne skape profiler som sier mye om deg, ikke bare som grunnlag for antakelser om dine interesser og betalingsevne, men også om helse og politisk overbevisning, sier han.

Slike profiler vil dessuten kunne benyttes til annet enn å presentere brukertilpasset reklame.

– Man ser også for seg at hver og en av oss vil kunne bli plassert i båser og at beslutninger om deg vil være basert på hvilken bås man havner i, sier Ljøgodt.

Usikkerhet om hvem som vet hva om oss skaper et ubehag, tror han.

– Det er grunn til å tro at registrering av nettbruk og analyse av disse opplysningene kan føre til at vi legger bånd på oss og kvier oss for gjøre søk og innhente informasjon på nett. Dette utgjør i seg selv et problem, sier han.

Den vanlige forbruker har imidlertid få muligheter til å unngå å legge igjen digitale spor.

– De fleste nettsteder som tar i bruk cookies, informerer om det. Man kan stenge for cookies i nettleseren, men dette vil gå utover funksjonaliteten. Bruke man internett aktivt, ser registreringen ut til å være noe man må leve med, sier Ljøgodt.

Sårbart

Håvard Rønnevig Bakken, prosjektdirektør i Annonsørforeningen, medgir at personvernet er sårbart med programmatisk annonsering.

– I mulighetsrommet mellom teknologi og markedsføring er det ytterst viktig at vi som bransje er ytterst våkne overfor behandling av enkeltperson opplysninger. Men informasjonen som samles inn brukes på aggregert nivå, ikke individnivå. Markedsførere er jo i utgangspunktet ikke interessert i en enkeltperson. Det vil ikke være effektivt. De er interessert i å nå større grupper som ligner på hverandre med tanke på demografi, interesser og historisk kjøpsatferd, sier han.

Sondre Gravir, administrerende direktør i Finn.no fremhever at norsk personvernlovgivning er god og mener den ivaretar personvernet til den norske internettbrukeren på en god måte.

– Vi i Schibsted og FINN følger denne og har god dialog med Datatilsynet. Men det er ikke like enkelt for norske tilsynsmyndigheter å følge opp at internasjonale selskap som opererer i Norge følger denne lovgivningen, sier han.

Relatert innhold

Aktuelt stoff