Fagstoff

Vitaminer

Publisert: 18.06.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

 

  • et variert kosthold basert på anbefalinger fra Helsedirektoratet vil gi deg mye vitaminer
  • tilskudd for noen grupper er nødvendig, som gravide, syke, barn, eldre
  • en lege vil kunne anbefale ekstra inntak utover et variert kosthold og sunn livsstil

 

Forskjellige typar bær. Foto.Frukt og bær inneholder mye vitaminer 

 

Bildet viser grønnsaker.Foto.Grønnsaker med sterk farge inneholder mye vitaminer

 

Laks. FotoFisk og fiskeprodukter er gode vitaminkilder 

 

Rå kjøttvarer. Foto.Ulike kjøttvarer er gode kilder til mange vitaminer

 

Butikkskilt med tekst. Kolonial, brød og melk. Foto.Basisvarer som melk og brød er viktig i et variert kosthold  

3 glass smoothie.Foto.  

Ordet vitaminer kommer av vita som betyr «liv», og amin som er en kjemisk betegnelse på organiske stoffer som inneholder nitrogen. Det er imidlertid bare enkelte B-vitaminer som inneholder nitrogen.

Vi kjenner i dag til 13 ulike vitaminer som er livsnødvendige for oss mennesker, men vi trenger bare ørsmå mengder av dem – fra noen tusendels gram til noen titalls milligram. Vitaminer er svært forskjellige. De har ulik kjemisk oppbygning, og de har helt forskjellige oppgaver i kroppen.

 

Vi deler vanligvis vitaminer inn i de to gruppene:

  • vannløselige vitaminer (B-vitaminer og vitamin C)
  • fettløselige vitaminer (vitamin A, D, E og K)

Når vi vet om et vitamin er fettløselig eller vannløselig, kan det ogå fortelle oss noe om

  • matvarene vi finner vitaminet i
  • hvordan vitaminet blir absorbert av kroppen
  • hvordan vi bør tilberede maten for samtidig å bevare vitaminene best mulig

De vannløselige vitaminene

  • blir lettere ødelagt ved tilberedning enn de fettløselige
  • blir ikke lagret ikke i kroppen og må derfor tilføres daglig
  • må trekkes ut av blodet når det er behov for dem
  • forlater kroppen via urinen dersom de ikke benyttes innen kort tid, så faren for overdose og forgiftning er derfor liten

De fettløselige vitaminene lagres i leveren og i fettvevet over lengre tid.

           
Relatert innhold