Oppgave: Arbeidsoppdrag

Ville nyttevekster – sanking og produksjon

Publisert: 02.06.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Arbeidsoppdraget må utføres mens det er sesong for ville nyttevekster, i tidsrommet april–mai.

 

 

Salat med vassarve, løvetann, løpstikke, gauksyre og marikåpe som serveres med skvallerkålpesto.FotoSalat med vassarve, løvetann, løpstikke, gauksyre og marikåpe som serveres med skvallerkålpesto.   

Informasjon om oppgaven

Hovedtema for prosjektet er å skape interesse for bruk av spiselige nyttevekster, med ønske om at elevene vil bringe kunnskapen med seg ut til restaurantbransjen.

I dette oppdraget skal læreren først gå gjennom litt om temaet spiselige, ville nyttevekster, deretter skal elevene ut og sanke planter. Hver gruppe skal finne oppskrifter og lage retter av nyttevekstene. Til slutt i prosjektet skal rettene og nyttevekstene presenteres for resten av klassen, og i tillegg skal det lages et felles oppskriftshefte. 

Elevene kan gjerne fotografere underveis i prosessen og legge dette med i presentasjonen og oppskriftsheftet.

For at elevene skal nå læringsmålene, er det lagt opp til både teori- og praksisundervisning.

Dette er et arbeidsoppdrag som egner seg som gruppearbeid med 3–4 elever på hver gruppe.

Hovedråvarer

Gruppe 1: Brennesle

Gruppe 2: Skvallerkål

Gruppe 3: Løvetann

Gruppe 4: Geitrams

 

Dag 1

Teoridel

  • Læreren informerer om prosjektet.
  • Teori om ville nyttevekster.
  • Test-Kahoot eller quizkobling til Kahoot(finnes under relatert nederst på siden).
  • Hver gruppe får utdelt en hovedråvare som de skal finne fakta om og presentere for klassen på dag 4.

Dame plukker nytteveksten marikåpe. Foto.Sanking av ville nyttevekster.  

 

Aperitiff med bærkart som pynt. FotoAperitiff av friske, unge blad fra solbær-, rips- og stikkelsbærbusker med bærkart som pynt.    

 

Et bord som er dekket og pyntet med ville blomster. FotoHer er et eksempel på et bord som er dekket og pyntet med blomsteroppsatser av løvetann og epleblomster.  

 

Dag 2 – første økt

Sanking av nyttevekster

  • Klassen finner et egnet sted å sanke nyttevekster på.
  • Hver gruppe må passe på at de får sanket nok av hovedråvaren sin.
  • Gruppene konkurrerer om å dekorere det mest innbydende bordet, ved å samle inn røtter, bær og greiner til dekorasjon mens de er ute på sanking.

 

 

Dag 2 – andre økt

Forberedelse til kjøkkenøkt

  • Lage en meny og finne oppskrifter som passer til nyttevekstene gruppene har sanket. Læreren oppgir hvilke andre hovedråvarer og basisvarer elevene kan bruke.
  • Lage arbeidsplan.

 

 

 

 

Dag 3 

Kjøkkenøkt

  • Hver gruppe tilbereder menyen som planlagt.
  • Hver gruppe dekker opp et bord som passer til menyen, og dekorerer med det de har funnet i naturen.
  • Rettene blir presentert på en buffet.
  • Kjøkkenet vaskes.

 

 

 

Dag 4

  • Hver gruppe presenterer fakta om nyttevekstene og rettene som ble laget.
  • Klassen samler oppskriftene som gruppene har brukt, og laget et felles oppskriftshefte.
  • Gruppene skriver logg.

 

Relatert innhold

Aktuelt stoff for