Aktualitet

Snilleste gutt på epleslang

Publisert: 06.05.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Sven Egil Omdal med Gullpennen 2009  

Mediestemmer

Sven Egil Omdal er fast skribent for faget medie- og informasjonskunnskap i NDLA.

 

Omdal er journalist og tidligere redaktør i Stavanger Aftenblad.

 

Mange kjenner ham fra spaltene Medieblikk og Fripenn i flere norske aviser.

 

Han har tidligere vært leder av Norsk Journalistlag og Pressens Faglige Utvalg.

 

Han er også universitetslektor 2 ved Universitetet i Bergen.

 

 

Gutter som plukker eplerfra et tre. Illustrasjon fra 1880. 

NRK har bestemt seg for å slutte å gå på epleslang i konkurrentenes hager. Heretter skal de bare spise av småfrukten som faller utenfor muren.

Mediekommentar av Sven Egil Omdal

I januar foreslo de tillitsvalgte i NRK og Amedia at begge konsernene burde lage regler for hvor mye de kan sitere hverandre, hvordan man bør lenke eller ikke lenke til andres saker, samt tidspunktet for sitering. Mange aviser trykker nå så tidlig at NRK kan fylle kveldssendingen med nyheter fra neste dags avis, hvis de er i det humøret.

Sidsel Avlund, leder for journalistlaget i NRK, mente at det er «dumt å kjempe mot hverandre, når vi heller skulle kjempe sammen for best mulig journalistikk». Dette sa hun til Dagens Næringsliv, som krever innlogging av alle som vil lese artikkelen. Jeg leste den derfor på gratisstedet Medier24.com, som hadde klippet sju avsnitt og hengt på den vanlige henvisningen: «Les hele saken på DN.no.»

Dette er det ømmeste punktet i debatten om betalingsløsninger for nettjournalistikk, og ett de fleste direktører og redaktører unngår å snakke om, bortsett fra når de kritiserer NRK. «Vi har allerede etiske og opphavsrettslige retningslinjer på disse områder som står seg. Å lage regler for tidspunkt for publisering, eller hva man kan tillate seg å publisere, er noe vi ikke skal gi oss i kast med», sa konserndirektør Stig Finslo i Amedia til DN, ifølge Medier24.

Nå har imidlertid NRK bestemt seg for å lytte til rådet fra journalistene. Før sommeren kommer det regler som instruerer kringkasterens journaliser om ikke å sitere mer fra konkurrentenes eksklusive nyhetssaker enn det som ligger «på en åpen nyhetsfront», forteller nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk til DN (i en betalingsartikkel som jeg kunne lese gratis via en lenke på Twitter). Er saken så stor at den krever mer, skal NRK lage egen versjon, selv om det betyr å kontakte de samme kildene for å få dem til å gjenta det som står hos konkurrenten.

Kalbakk legger ikke skjul på at dette er et strategisk grep for å møte anklagene om at NRKs tjeneste på nett uthuler markedet for dem som må ta betalt på andre måter enn gjennom en lovpålagt lisens.

Både Presseforbundet og Mediebedriftenes landsforening er tilfredse med at NRK frivillig legger bånd på seg, men det er ingen grunn til å tro at dette blir en ny presseetisk norm. VGs sjefredaktør, Torry Pedersen, er enig med Finslo, og gir DN et eksempel: «Hvis Sandefjords Blad har en sak om at to skipsredere i Sandefjord er siktet for å ha underslått 190 millioner kroner, ville VG definert den som del av det nasjonale ordskiftet – og sitert tross betalingsmur.» Sandefjords Blad kan altså bare glemme å gjøre forretning på de uærlige skipsrederne, som alle andre redaksjoner kan glemme å beholde gode nyheter for seg selv i mer enn noen minutter.

Denne erkjennelsen meldte seg for alle tradisjonelle avishus 1. november 1996, dagen da Nettavisen fikk sine første klikk. De som hevder at avisene kan takke seg selv for de økonomiske problemene, siden de har gitt vekk journalistikken gratis i tjue år, tar ikke Nettavisen med i regnestykket.

Nettavisen, og senere Huffington Post, bygget seg opp på å stjele andre saker, gi dem en mer pirrende tittel og sitere akkurat så mye at det ikke ble juridisk bråk. I de fleste tilfeller var jo det mer enn nok. Medier24.com er raskt blitt et av de mest interessante nettstedene på sitt felt, men mye av innholdet er klipp og lim fra andre.

Avisene har innsett at nyheter, også de som har vært dyre å grave fram, er felleseie, og senker derfor betalingsbommen rundt feature, forbrukersaker, kommentarer og alt som kan illustreres med nakne pupper. NRK kommer til å bli den ene snille gutten som bare plukker opp det som faller i det fri.