Oppgave

Trening til muntlig(-praktisk) eksamen

Publisert: 28.04.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Ungdommer

Gjennom arbeid med å lage eksamensoppgaver, får elevene god trening i å tolke eksamensoppgaver. Det gir økt forståelse av hvilke emner som er naturlig å trekke inn for å vise at man ser sammenhenger til andre deler av læreplanen. Utprøving av de ulike rollene, og erfaring fra vurdering, gir også trygghet i eksamenssituasjonen.

Tre jenter jobber sammen ved en pc. Foto.Gruppene lager eksamensoppgaver.   

 

Kreativt team vurderer et bildeFordel rollene eksaminator, sensor og eksamenskandidat i gruppa.  

 

Kommode med tre skuffer. Tegning.Lav, middels eller høy grad av måloppnåelse. 

  1. Del opp klassen i grupper på tre elever.
  2. Gruppene lager eksamensoppgaver som gir eksamenskandidaten mulighet til å vise kompetanse i store deler av læreplanen. Hvis det er praktisk mulig, kan de også legge inn en praktisk oppgave.
  3. Fordel roller innen gruppene: eksaminator, sensor og kandidat.
  4. Alle som har fått rolle som eksamenskandidat flytter seg til en ny gruppe og får tildelt en eksamensoppgave som han/hun skal svare på.
    1. Eksaminator er den som hovedsakelig gjennomfører samtalen med kandidaten og kommer med tilleggsspørsmål.
    2. Etter eksamineringen skal sensor og eksaminator bruke vurderingskriteriene (kjennetegn på måloppnåelse) til å vurdere graden av måloppnåelse og gi tilbakemelding til kandidaten.
  5. Eksaminanden vender tilbake til sin gruppe, hvor gruppemedlemmene bytter roller, og en ny eksaminand får prøve seg på eksamensoppgaven i en annen gruppe.
  6. Når alle har prøvd seg i de ulike rollene kan man velge å kjøre flere runder.
  7. Evaluering i klassen
    1. Hva kjennetegner de gode og de mindre gode oppgavene?
    2. Hvordan kan eksaminator opptre for at kandidaten skal få vist hva han/hun kan?
    3. Hvordan kan kandidaten opptre for å få best mulig uttelling under eksamen?
Relatert innhold

Aktuelt stoff for

Aktuelt stoff