Fagstoff

Laktoseredusert kost

Publisert: 18.05.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Ved melkeallergi er det selve proteinet i melken man ikke tåler, mens ved laktoseintoleranse er det melkens innhold av laktose (melkesukker) som kroppen ikke tolererer i for store mengder.

 

Melkesukker finnes kun i melk, melkeprodukter og matvarer som inneholder melk.

To jenter som drikker laktosemelk. FotoLaktosefri melk må benyttes dersom man har laktoseintoleranse.

Det er mange som mener at de ikke tåler melk, men kun en liten del av disse har faktisk en allergi eller intoleranse for melk. Og da er det som regel laktoseintoleranse det er snakk om.

 

Det er viktig å være klar over at en del melkeprodukter faktisk inneholder svært lite laktose. Dette gjelder for eksempel gulost og andre faste hvite oster.

 

 

Ung jente som spiser brødskive med laktoseredusert hvitost. FotoVed laktoseintoleranse kan vanlig hvitost benyttes som pålegg på brødskiven.  

 

Mangel på laktase

De som har laktoseintoleranse, har for lite laktase i tarmen. Resultatet er at melkesukkeret ikke blir klippet opp og kan dermed heller ikke bli sugd opp i tarmen. Siden melkesukkeret ikke blir sugd opp i tarmen, passerer det videre til tykktarmen. Tykktarmen kan ikke suge opp laktose, og melkesukkeret som kommer over i tykktarmen vil derfor føre til irritasjon og diaré. De fleste vil også være plaget av magesmerter og luft i magen fordi melkesukkeret blir brutt ned til gasser av bakterier som finnes i tykktarmen.

Forbigående laktoseintoleranse

En stor del av verdens befolkning mangler laktase, og har derfor laktoseintoleranse. Det er også viktig å være klar over at personer som ellers ikke har laktoseintoleranse kan ha en forbigående intoleranse for laktose i forbindelse med, eller i etterkant av diaré. Laktase er nemlig et enzym som sitter ytterst på tarmtottene, og ved diaré, cøliaki eller andre skader på tarmen vil det ikke bli produsert nok laktase, noe som vil føre til en forbigående laktoseintoleranse. Dette er grunnen til at personer med ubehandlet cøliaki ikke tåler laktose før etter at de har gått på glutenfri kost i en periode slik at tarmen er leget.

Ulik toleranse

I motsetning til melkeallergi er det ikke slik at de som har laktoseintoleranse må holde seg helt borte fra melkeprodukter. To personer som har laktoseintoleranse kan nemlig ha svært forskjellig toleranse for laktose. Mens noen som har laktoseintoleranse tåler en del melkesukker, finnes det andre som reagerer på selv den minste mengde. Kostholdet ved laktoseintoleranse må derfor tilpasses den enkeltes toleranse for melkesukker.

Prinsipper i kosten

Selv om toleransen for laktose er individuell, tåler de fleste 2-5 gram laktose per måltid uten å få symptomer. Mange tåler betydelig større mengder.

Et lite tips

På apoteket finnes det:

  • enzymdråper som spalter laktose. Ved å tilsette slike dråper til melk og fløte, vil 70-95 % av laktosen bli spaltet.
  • enzymtabletter som kan brukes i situasjoner der man vet at man kommer til å spise laktoseholdig mat.

 

 

Råvarene kjøtt, fisk og grønnsaker. FotoDisse råvarene kan brukes i ubegrensede mengder i laktoseredusert kost.  

 

bilde av et hardkokt egg delt i to. FotoEgg er laktosefri. 

Matvarer som inneholder mye laktose

(bør unngås av de fleste)

  • melk
  • tørrmelk
  • fløte
  • is
  • brunost
  • prim
  • sjokolade
  • grøt og andre retter som inneholder mye melk

28 ulike norskproduserte melkevarianter som er laktosefri. FotoHer er et utvalg av norskproduserte og laktosereduserte melkevarianter som finnes på markedet.  

Laktosefrie matvarer

(kan spises fritt)

  • alle faste hvite oster som Edamer, Gouda, Norvegia, Ridderost og Jarlsberg
  • smørbare smelteoster
  • soyais
  • soyayoghurt
  • rismelk
  • havremelk, bokhvetemelk, sesammelk, mandelmelk
  • egg
  • margarin uten melk
  • matoljer
  • rene fileter av fisk
  • rene filter av kjøtt
  • frukt, bær
  • grønnsaker, belgfrukter
  • nøtter, frø
  • gryn, mel, frokostblandinger
  • ris, pasta
  • syltetøy, sukker, sirup, honning

Matvarer med litt laktose

(de fleste kan spise litt av dette)

  • smør
  • margarin
  • brød/bakevarer tilsatt melk
  • laktoseredusert lettmelk
  • leverpostei
  • cottage cheese
  • magre smøreoster
  • fiskekaker og fiskeboller
  • pølser