Fagstoff

Råd om matvarevalg og tilberedning

Publisert: 18.05.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Ved fettredusert kost skal kosten inneholde minimum 40 gram fett per dag.

 

Det må brukes gode råvarer, og man må velge tilberedningsmetoder og krydder som fremhever matens smak.

 

Ung kvinne spiser salat. Foto. 

Fett er en smaksbærer, og mat uten fett vil naturlig nok være mer smakløs. Det er derfor en utfordring å lage mat som er god og fristende for den som er syk og har dårlig appetitt.

Middag med dampet fisk. FotoDampet mager fisk med saus som er delikat opplagt, kan friste enhver pasient.  

Bruk 1 ss olje til matlaging i f.eks. middag for å få essensielle fettsyrer inn i kosten.

Praktiske utfordringer og matlagingsråd

  • Bruk friske krydderurter og tørkede krydder.
  • Bruk friske og fettfrie råvarer.
  • Kok kraft av bein fra kjøtt og fisk, og bruk den f.eks. i sauser, stuinger og supper.

Tilberedningsmetoder

Velg tilberedningsmetoder som ikke tilfører fett, og som beholder mest mulig av smaken i maten.

  • sammenkokte retter som f.eks. stuinger og gryteretter
  • sous vide-tilberedning
  • ovnsbakte retter
  • retter bakt i folie
  • koking og damping
  • steking i panne med slippbelegg
  • grillsteking

Velg magre matvarer

Kostholdsplanleggeren er smart å bruke for å finne ut hvor mye fett det er i råvarene. Fisk, egg og magre kjøttprodukter er gode produkter å bruke. Potet, korn og grønnsaker må benyttes i større grad i denne kosten enn andre koster.

Salatbuffet. Foto.Salatbuffet med mager skinke kan være en fin variasjon til lunsjmåltidet.  

 

Brødskive med cottage cheese. Foto.På brødskiven bør man unngå bruk av smør.  

Fisk

Til middag kan alle magre fiskesorter benyttes. Feite fiskesorter skal kun benyttes til pålegg. Fiskekaker og fiskepudding kan benyttes både til middag og som pålegg.

Kjøtt

Rene kjøttprodukter som ikke inneholder synlig fett kan brukes i henhold til kostholdsrådene.

  • Ved bruk av fjærfe må skinnet fjernes, fordi mye av fettet sitter i og under skinnet.
  • Ikke bruk bacon, pinnekjøtt og ribbe.
  • Vær obs på kjøtt som er marmorert med fett, f.eks entrecote.
  • Skjær bort synlig fett på f.eks koteletter.
  • Ved bruk av pølser og annen farsemat, velg lettprodukter med mindre fett.
  • Velg karbonadedeig fremfor kjøttdeig.

Egg

Eggehvite inneholder ikke fett og kan brukes i fri mengde. Eggeplommer inneholder ca. 6 g fett pr. plomme. Ved bruk av hele egg enten til brødmåltider eller i matlaging, må fettinnholdet i plommen tas med i den totale fettmengden.

Brød og kornvarer

Brød som er bakt uten eller med lite fett kan brukes fritt.  Knekkebrød, lompe og flatbrød er som oftest fettfritt, men les varedeklarasjonen for å være helt sikker. Kornblandinger kan være tilsatt fett.

Poteter, grønnsaker, bær og frukt

De fleste grønnsaker, frukt, bær og poteter kan brukes i fri mengde, så fremt de er tilberedt uten fett eller med redusert fettmengde. Grønnsaker og potet er med på å få opp innholdet av karbohydrat og bør serveres i rikelig mengde. Avocado og oliven bør brukes med forsiktighet.

Melk og meieriprodukter

Gruppen meieriprodukter inneholder vanligvis mye fett og man bør velge magre produkter fremfor fete. Halvfete produkter kan brukes i begrensede mengder, f.eks. lettmelk og halvfet ost. Ved bruk av kremfløte, seterrømme og andre fete meieriprodukter må selvfølgelig disse også inkluderes i den totale mengden per dag.

 

Matlagings- og spisefett

  • Unngå smør/margarin på brødskiven.
  • Velg tilberedningsmetoder med bruk av minst mulig fett.
  • 1 ss olje kan benyttes til steking eller i matlaging for å tilføre essensielle fettsyrer.
  • MCT-fett kan benyttes – egen fettype som kan kjøpes på apoteket. Fettet har like mye energi, men brytes ned i leveren i stedet for i tarmen.

Bilde av grønnsaker og urter til kraft. FotoGrønnsaker og urter som gir en god og fettfattig kraft.

 

Brun saus med jevning

Meljevning

Ved jevning kan disse mengdene med hvetemel benyttes for hver liter væske:

Supper 40 gram

Sauser 60 gram

Stuing 70 gram

Grateng 80 gram

Supper og sauser

Velg saus fremfor majones og remulade fordi den tilfører mindre fett. Saus gjør måltidene mer smaksrike og tilfører fuktighet/saftighet til retter, og dette er det ofte behov for når fett utelates.

Klare supper med grønnsaker og kjøtt er fint å bruke i kosten. Jevnede supper og sauser med lavt fettinnhold kan benyttes. God kraft, som er kokt på bein av kjøtt eller fisk og på de fire store, vil sette en god smak på saus og supper som er fettredusert. Når man har kokt kraft, vil fettet legge seg som et lokk på toppen. Fjern fettet før kraften varmes.

Lag saus og suppe ved å jevne kraften eller skummet melk med en meljevning. Husk at sauser som er jevnet med meljevning trenger lengre koketid enn sauser jevnet med smør og mel.

Dessert og kake

Magre desserter som gjerne er laget på frukt og bær kan benyttes. Kaker som er bakt uten fett og som serveres til nøkkelrådskost, kan også benyttes i fettredusert kost.

Eksempler på fettfrie kaker er rullekake, marengs og sukkerbrød fylt med bær og mager vaniljekrem. Gjærbakst som er bakt med lite fett, kan også benyttes i kosten.