Fagstoff

Vegan

Publisert: 02.06.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen:

Vegankost er et kosthold som ikke inneholder noen matvarer av animalsk opprinnelse.

Frukt og grønnsaker. Foto.

Veganere spiser alt som ikke har animalsk opphav eller inneholder noe som har animalsk opprinnelse. En veganer spiser altså verken melk, egg eller honning til forskjell fra «vanlige» vegetarianere.

Et stykke kjøtt, fisk, egg, melk og ost på et bord. Foto.Kjøtt, fisk, egg, melk og ost er råvarer som ikke er tillatt i et vegansk kosthold.

 

Belgfrukter er en fellesbetegnelse på bønner, linser, kikerter, andre typer erter og peanøtter.

 

Ulike typer linser ligger i hvert sine rom i et fat. Foto.Linser er mye brukt i et vegansk kosthold, og finnes i mange ulike varianter og farger. 

En bolle med tofu og soyabønner. Foto.Soyabønner og tofu. Tofu er laget av soyabønner, og er en god kilde til protein, jern, kalsium og fiber.


En salat av røde bønner og quinoa. Foto.Quinoa- og bønnesalat  

Hva er vegan mat?

For at en matvare, enten en råvare, halvfabrikata eller et ferdigprodukt, skal kunne kalles vegansk, må den være helt fri for alle animalske ingredienser, og heller ikke ha vært behandlet eller fremstilt ved hjelp av slike. Dette inkluderer både kjøtt, fisk, egg, melk, skalldyr, dyrefett, honning og absolutt alle andre ingredienser med animalsk opphav.

Noen eksempler: 

  • En grønnsakssuppe på ti liter med kun én terning kyllingbuljong er altså ikke vegansk.
  • En stor, grønnsaksbasert pastarett med kun et lite dryss parmesan er altså ikke vegansk.
  • En kakao laget kun på soyamelk, men med kakaopulver med ørlite laktose er altså ikke vegansk.
  • En rawfood-økologisk nøtte- og daddelkake med litt honning er altså ikke vegansk.

Hva kan en veganer spise?

En typisk vegandiett består grovt sett av: korn/gryn, grønnsaker, belgfrukter, linser, nøtter, frø og frukt. Eller med andre ord, masse mat som også «alle» andre spiser. Forskjellen ligger kanskje først og fremst i hvordan veganere setter sammen måltider. For noen som er vant til å tenke kjøtt og så tilbehør, ligger den største utfordringen i å erstatte kjøttet.

Mer om de ulike matgruppene:

Bønner, linser og belgfrukter

Den absolutt viktigste proteinkilden. Bønner er svært allsidige, og spesielt soyabønner brukes i alt fra pølser til melk og tofu. Både linser, bønner og andre belgfrukter kommer i mange farger og fasonger. De brukes primært i gryteretter, burgere, supper og som base for smakfulle pålegg. Rike på de "bra" karbohydratene og massevis av nyttige vitaminer, mineraler og fiber.

Korn og gryn

Veganere spiser i likhet med "alle" andre også brød, ris, pasta, couscous osv. Mel og kornprodukter gir både proteiner, vitaminer/mineraler og nødvendige karbohydrater.

Grønnsaker

Alle har sikkert smakt ihjelkokt gulrot og rosenkål uten å bli direkte imponert. Det fine med grønnsaker er at de enkelt kan varieres gjennom ulike tilberedningsmetoder og ikke minst krydder. Så derfor: Wok dem, stek dem i ovnen, bak dem eller kjør dem til en spennende puré. Passer også bra i burgere, sauser osv.

Nøtter og frø

De fleste spiser kanskje nøtter mest som snacks eller som et lett mellommåltid, men i vegetarverdenen brukes de til langt mer enn nøttestek. Kjente og kjære produkter som pesto og peanøttsmør er i seg selv gode eksempler. Grovmalte nøtter og frø kan være med på å gi mat en spennende tekstur. I finmalt tilstand kan de også fungere som et fortykningsmiddel eller rett og slett berike næringsinnholdet, for eksempel i smoothier.

Frukt og bær

Veganere bruker stort sett frukt og bær på akkurat samme måte som alle andre. Som mellommåltid, i desserter/kaker, som syltetøy, i frokostblandinger og i enkelte matretter. Selvsagt også i smoothier. Frukt og bær er som kjent rike på antioksidanter, fiber og vitaminer/mineraler.