Oppgave

Segmentering

Publisert: 26.03.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Illustrasjon av et spørsmålstegn. 


I denne oppgaven skal du jobbe med en case for Varner-Gruppen, der temaene er segmentering, målgrupper, kjøpsatferd, adopsjon og diffusjon av innovasjoner.

 

Bakgrunnsinformasjon Varner-Gruppen

Frank Varner åpnet sin første butikk i Thorvald Meyersgate på Grünerløkka i Oslo i 1962. Butikken het "Frank Varner" og ble en stor suksess. Tre år senere åpnet nok en butikk i Oslo og én i Trondheim. I 1967 ble navnet Dressmann lansert i forbindelse med en ny butikkåpning i Skippergata i Oslo. Siden går det i ett – Dressmann-butikker åpnes i rekordfart over hele landet.

 

Nye kjeder og konsepter

I 1991 ble selskapet Bik Bok kjøpt, og tre år senere ble butikk-kjeden Vivikes en del av konsernet. Varner-Gruppen var nå representert på lavprismarkedet for menn, på volummarkedet for familien og med jeanskonsept for gutter, motekonsept for jenter og elegante klær for kvinner. I 2001 gikk konsernet inn i et nytt marked gjennom oppkjøpet av Urban – en livsstilsbutikk med røtter i skate- og snowboardmiljøet.

 

Ytterligere ekspansjon

I 2006 ble kjedene WOW og Volt etablert. Volt er butikken som fokuserer på gutter og menn i alderen 19–35 år som vil ha klær som representerer både mote og livsstil, mens WOW-konseptet tilbyr jenter i alderen 8–12 år alt av klær og tilbehør. I 2007 var det klart for ytterligere ekspansjon gjennom oppkjøpet av svenske Solo. Solo forsyner Sverige med populære jeans fra hele verden og består av rundt åtte butikker i Sverige.

 

Internasjonalisering

Samtidig med etableringen av nye kjeder og butikker blir Varner-Gruppen stadig mer internasjonal. I 2014 er konsernet representert i ni land. De største markedene utenom Norge er Sverige og Finland.

 

Frank Varner utenfor butikken på Grünerløkka i Oslo. Foto.Frank Varner utenfor sin butikk på Grünerløkka i Oslo, 1965. 

Kjedene - Varnergruppen 

Oppgaver

  1. Velg to av kjedene i Varner-Gruppen, og forklar hvordan du mener de kan ha brukt de ulike segmenteringskriteriene for å definere målgruppene sine.

     

  2. I markedsføringen har vi tre ulike segmenteringsstrategier. Forklar hva hver av disse strategiene innebærer, og bruk eksempler fra kjedene i Varner-Gruppen i forklaringen din.

     

  3. Forklar begrepene kjøpsprosess og kjøpsroller med eksempler fra én eller flere av Varner-Gruppens butikker. Her må du gjerne bruke fantasien.
  4.  

  5. Bruk eksempler fra casen, eller finn på et nytt konsept, og forklar hva som menes med adopsjonsprosessen og diffusjonsprosessen.

Oppgaven er brukt som en skriftlig prøve og kan løses individuelt eller i grupper.

 

Relatert innhold