Fagstoff

Koblingsskjema – motorstart

Publisert: 15.09.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

I motorkoblinger bruker vi to forskjellige koblingsskjema. Disse er kalt hovedstrømskjema og styrestrømskjema.

Hovedstrømskjema

Hovedstrømskjema er et koblingsskjema over hovedstrømmen i kretsen. Den viser sammenkoblingen av automatsikring, kontaktor, motorvern og motor. Dette skjema er grunnleggende i alle motorstyringer 

  • -X1: rekkelemmer
  • -F1: 3 fas automatsikring
  • -F2: Termisk vern/ motorvern
  • -Q1: Kontaktor
  • -M1: Motor
  • L1: Fase 1
  • L2: Fase 2
  • L3: Fase 3
  • U1: Tilkobling
  • L1 i motoren U2:
  • Tilkobling
  • L2 i motoren
  • U3: Tilkobling
  • L3 i motoren

bilde av koblingsskjema. foto: Steinar Olsen.   

Styrestrømskjema

Styrestrømskjemaet er et koblingsskjema som viser hvordan styringen til hovedstrømmen er koblet sammen.

Styrstrømskjema med vender

 

Tallene som står i skjemaet er tilkoblingsskruene sitt nummer. De forskjellige komponenters tilkoblingsskruer er merket med disse tallene. For eksempel en grønn bryter som er normalt åpen (NO), har alltid tallene 3 og 4. En rød stoppbryter som er normalt lukket (NC) har alltid tallene 1 og 2.

Styrestrøm, enkelt med holdekontakt: