Fagstoff

Øvelser

Publisert: 09.03.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

På denne siden vil du finne en del øvelser for de to første nivåene i NSFs teknikkoppbygging; allsidighet og nøkkelferdigheter. Øvelser for svømmeartene finner du eksempler på under hver svømmeart i fagmenyen.

Allsidighet

Passiv oppdrift – liggende på plate: bruk en beinsparkplate. Flyt helt avslappet oppå denne. Øvelsen hjelper deg til å flyte avslappet, uten muskelbruk. Platen bidrar til større oppdrift. Du kan også prøve uten plate.

Passiv oppdrift – liggende på plate. 
Sveve under vann – pust ut slik at du flyter under vannflaten: øvelsen hjelper deg til å kunne regulere pust, og manipulere oppdriften. Flyt avslappet.

Sveve under vann. 
Hopp fra kant – roter 180 grader: øvelsen hjelper deg med å stive av i rotasjonen. Denne ferdigheten trenger du i crawl, rygg og vendinger.

Hopp fra kant – roter 180 grader. 
Salto fremover: øvelsen er en tilvenning til å lære saltovendinger.

Salto fremover 

Nøkkelferdigheter

Flyte i ball til flyte i pil: dette er en balanseøvelse, hvor man starter med å flyte som en ball. Når flytingen er kontrollert, strekker du ut i pil og flyter horisontalt. Øvelsen er en god tilvenning til f.eks. saltovendinger.

Flyte i ball til flyte i pil. 
Tømmerstokk: dette er en linjeholdningsøvelse som er bra for crawl og rygg. Stiv av hele kroppen. En partner sender deg gjennom vannet. Gli så langt du kan.

Tømmerstokk. 
Kroppsdelfin – skyve hender ut i hjørnene: dette er en øvelse for kroppsdelfin (rotasjon rundt kortaksen i kroppen). Samtidig som du utfører kroppsdelfin, skal du skyve hendene utover for å simulere starten på bryst/butterflyarmtaket. Kroppsdelfin er grunnlaget for god bryst- og butterflysvømming.

Kroppsdelfin – skyve hender ut i hjørnene.