Fagstoff

Vending

Publisert: 09.03.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Hvis du ønsker å få bedre flyt i svømmetreningen, er det nødvendig med gode vendinger. I crawl og rygg bruker man en saltovending (her kalt frivending), og i bryst og butterfly bruker man en åpen vending.

Læringspunkter for frivending

Inngang

  1. Dra deg litt ekstra ned under overflaten med brystet før vendingen.
  2. Start vendingen fra slutten av siste armtak.
  3. Max crawl beinspark helt inn og rundt i vendingen.

Frivending, inngang.

Rotasjon

  1. Start rotasjon med hodet, men vær ekstremt eksplosiv og dann ball med kroppen så raskt som mulig.
  2. Overkroppen går inn i en ball, mens knærne og føttene søker tidlig mot veggen for å få best mulig fraspark.
  3. Ikke se på føttene når man sparker fra (hodet ligger da ute av linje og man taper masse i frasparket). La hodet / armene ligge i linje, ev. se litt frem når man sparker fra.
  4. Spark fra litt før beina treffer veggen.
  5. Spark fra på ryggen/ev. siden i linje og gå rett over i undervannskick/crawl bein.
  6. Fikser i mage for å være ekstra stiv i frasparket. Dette gir bedre fart inn i kick/oppgang/svømming.

For rygg gjelder de samme punktene. Forskjellen er at man roterer over fra rygg til mage et par meter før veggen. Her har man vendeflagg på 5 meter som vil hjelpe deg til å “time” rotasjonen til riktig tidspunkt.

Frivending, rotasjon.

Frivending, fraspark.

Læringspunkter for åpen vending

Inngang

  1. Treff med helt strake hender.
  2. Frem med brystet og vri kroppen helt sidelengs i vannet.
  3. Dra den ene albuen bakover med en gang begge hendene har vært nær veggen og vend ryggen sidelengs.
  4. Start rotasjonen fra skuldrene. Ikke bøy i albuene i inngangen da dette både bremser ned farten samt gjør at man kommer unødvendig nær veggen i rotasjonen.

Åpen vending, inngang.

Rotasjon

  1. Roter rundt sidelengs med strak rygg, vendt mot siden, og vær relativt høyt i vannet. Hodet følger ryggen og ser mot siden av bassenget i rotasjonen.
  2. Hold rett rygg / brystet litt frem, og ikke bøy nakken.
  3. Dytt kraftig ifra med den strake armen mens hofta går inn/opp mot veggen og hodet går ned i vannet i naturlig forlengelse av ryggen.

Åpen vending, rotasjon.

Fraspark

  1. Ta den siste armen frem i linje (resten av kroppen ligger klar i linje nå), spark fra veggen på siden og gli rundt på magen før kick/undervannstak.
  2. Ved å gjøre hele vendingen høyt i vannet, vil tyngdekraften hjelpe til å få et enda bedre fraspark ved at man faller litt ned samtidig som at man sparker fra.

Vendingen går da slik: inn, litt opp, ut / fall ned samtidig.

Åpen vending i konkurransefart.