Fagstoff

Starten

Publisert: 09.03.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Et godt startstup gjør at du kommer langt ut, får god fart under vann, og gir deg et godt utgangspunkt for svømmefasen. De siste årene har man valgt å benytte såkalt ”track-start” også i svømming, noe man kjenner igjen fra friidretten. Track-start utføres altså med en fot foran på pallen, og den andre bak.

Utgangsstillingen

  1. Stå med rett rygg. Dette gjør at kraften bevares i kroppen igjennom stupet. Ved krum rygg vil man ikke kanalisere kraften fra beina inn i stupet på samme måte.
  2. Spenn litt i kroppen, magen + i armene for hurtigere reaksjon.
  3. Strake armer hvor man griper om kanten på pallen. Aldri albuene til siden, da må man bruke en ekstra bevegelse (bakover) på å komme ut fra pallen.
  4. Trekk litt tilbake med fremfoten og dra litt fremover med armene for å få spenn før startskuddet går, samt legg noe ekstra tyngde/trykk på bakbeinet. Spenn gir raskere reaksjon.
  5. Hodet bør være i naturlig forlengelse av ryggen, det hjelper lite å ha hodet langt nede da dette kun gjør det vanskeligere å holde riktig linje igjennom stupet. Se gjerne litt fremover for å ha kontroll på hode og kunne feste blikk på et punkt som man skal treffe i vannet.

Utgangsstilling for startstup.

Stupet

  1. Initier starten ved å dra fra armene og skyve fra bakre fot samtidig. Dette er triggeren for reaksjonen og får hele kroppen ut av pallen kjapt.
  2. Tenk at man skal dra brystet frem med armene over det fremste kneet for å få kraften ut og frem, ikke oppover.
  3. Få hele kroppen ut av pallen før armene kommer frem igjen i linje foran hodet.
  4. Strak kropp i det en forlater pallen.
  5. Tenk frem og ned i vannet, ikke reise seg opp på pallen i utgangsfasen før man sparker fra.
  6. Ta armene frem i lufta og bruk de til å forlenge linjen på kroppen.

Stupet.

Nedgang

Den viktigste delen av stupet er når man treffer vannet. God fart ned i vannet kommer av 3 ting:

  1. Riktig treff (slak vinkel fra stupet og ha nok fart til at hele kroppen treffer igjennom ett hull).
  2. Spenn i kroppen igjennom vannflaten - hold helt strake bein og pekende føtter.
  3. Hodeposisjon – hodet i linje med armene, aldri under armene. Trikset her er å se litt frem og ikke bakover når man treffer vannet.

Nedgangen.