Fagstoff

Ryggsvømming

Publisert: 11.03.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

For å utvikle ryggteknikken må man beherske øvelser innen rotasjoner, beinsparket, armtaket og til slutt den kombinerte (fullstendige) teknikken.

Rotasjonsøvelser

  • Oppdriftspress ryggliggende med rotasjon: starter liggende på rygg med armene langs hofta. Oppdriftspress utføres ved at man presser ned i vannet fra et punkt mellom skulderbladene. Dette fører til at beina flyter mer opp, og man får en mer horisontal stilling. Ta beinspark, og roter til siden for hvert sjette beinspark.
  • En-arms rygg: svøm rygg med en arm. Bytt arm for hvert fjerde armtak. Fokus på god rotasjon i hvert armtak.

Oppdriftspress med rotasjon.

Beinsparkøvelser

  • Beinspark med armene langs hofta: utføre rolige beinspark. Knærne skal ikke bryte vannflaten.
  • Beinspark på siden med rotasjon: liggende på siden med armene langs hofta. Roter til andre siden for hvert sjette beinspark.

Beinspark med rotasjon.

Armtakøvelser

  • En-arms rygg med avslutning: svømme rygg med en arm. Fokuser på å avslutte taket langs hofta med tommelen først (tommelen leder bevegelsen).

En-arms avslutning.

Øvelser for den kombinerte teknikken

  • Sakte svømming: svøm rygg med sakte bevegelser. Dette utfordrer balansen, og man må ha kraftig fokus hele veien for å beherske de ulike delene av teknikken.

Ryggteknikk på et videregående nivå

Kroppsposisjonen

  • nesten horisontal, rett, strømlinjeformet, bakhodet i vannet og helt rolig i sentrert posisjon
  • brystet fri av vannet med hofter og bak litt senket
  • kontrollert rotasjon av skuldre
  • skuldre fri av vannet
  • øyne ser opp og litt frem (mot tærne)

Føtter og bein

  • på linje med kroppen
  • alternerende spark
  • beinet skal opp mot overflaten men knærne under
  • bevegelse gjennom hele beinet med lett bøy i kneet og liten avstand mellom beina
  • føttene strukket og tærne peker litt innover, tærne lager litt plask i vannflaten

Hender og armer

  • Isett – kontrollert med rett albue.
    • hånden plasseres i vannet, håndflaten utover og lillefinger først, på linje med skulder
    • fortsetter nedover når skulderen ruller mot den siden
  • Fremdrift – på det dypeste punkt etter isett bøyes albuen og hånden presser rundt og bakover mot hoften.
    • når armen strekkes presser hånden nedover mot bunnen før den sveiper mot hoften og opp til overflaten
  • Fremføring – skulderen leder og løftes opp og rundt når hånden går ut av vannet med tommelen først.
    • albuen er strak når armen løftes strak opp over skulder mot isettposisjon

Pusting

  • Skjer naturlig, men regelmessig i forhold til kraftfasene i armtrekket.

Timing

  • Koordinering av spark og armtrekk i en kontinuerlig og konsistent bevegelse.
  • Jevn og kontrollert teknikk.