Fagstoff

Brystsvømming

Publisert: 11.03.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

For å utvikle brystteknikken må man beherske nøkkelferdighetene balanse og kroppsdelfin. Videre følger oppbyggingen øvelser innen beinsparket, armtaket og til slutt den kombinerte (fullstendige) teknikken.

Beinsparkøvelser

  • Beinspark med partner: trener eller partner går ut i vannet med utøveren, tar føttene deres i hendene og ”baner” de inn i riktig stilling, og sier ”skyv mot hendene mine”.

Beinspark med partner.

Armtakøvelser

  • Armtak på land: står fremoverlent og utfører armtaket på land. Trener/partner ”baner” bevegelsen.

Armtak på land.

Øvelser for den kombinerte teknikken

  • Kortakse-kombo: svøm 3 tak bryst, deretter 3 tak butterfly, 3 tak bryst, osv.

Kortakse-kombo.

Brystteknikk på et videregående nivå

Kroppsposisjon

  • Strak, strømlinjeformet stilling, med hodet i linje, ansiktet i vannet.
  • Sodet og overkroppen vil løftes og falle i rytme med spark, armtak og pust.

Føtter og bein

  • Fremføring – fra strak stilling, bøy knærne, trekk hælene opp mot baken under vannet.
    • knærne skal være bak baken og mellomrom i hoftebredde
  • Vannfeste – begge føttene flate og vendes ut i den karakteristiske ”froske-stillingen”.
  • Fremdrift – spark bak, rundt og litt ned, med sålene og innsiden av føttene som presser mot vannet til beina er nesten strukket.
    • føttene strekkes og føres sammen når beina er fullt strukket

Hender og armer

  • Vannfeste – fra fullt strukket stilling, skal hendene (som peker litt ut og ned) presse ut mot siden til ”Y-stilling” litt utenfor skulderbredde.
  • Fremdrift – hendene leder underarmene i en nedover og innover bevegelse, slik at hendene føres nesten sammen under haken.
    • hendene føres mot hverandre og albuer og overarmer følger etter
  • Fremføring – uten pause føres hender og underarmer videre under haken og strekkes frem mot startstilling.

Pusting

  • En gang for hver syklus, forover i løpet av armtaket og før hvert spark.

Timing

  • Fra fullt strukket stilling trekker armene, innpustet skjer.
  • Armene starter framføring, så framføres beina og sparker bak til fullt strukket stilling.
  • Trekk, pust, spark, strekk.