Fagstoff

Markedsføring på nett

Publisert: 23.03.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen:

Markedsføring gjennom ulike kanaler på internett er en effektiv måte å kommunisere med kunden på.

Person som skriver på laptop  

Mange elever på yrkesfag velger å starte en egen elevbedrift, og må finne måter å markedsføre seg på. En vanlig metode er å bruke internett. Bedriften kan markedsføre seg ved hjelp av en egen nettside, via Facebook, Twitter eller gjennom en blogg. Uansett hva slags medier du velger, kan følgende tips være nyttige:

 

sosiale medierMarkedsføring gjennom sosiale medier er billig og effektivt!  

Bilde av Mari Mushom som har eg egen matblogg. Foto.Mari Mushom skriver en kakeblogg og har mange hundre treff hver dag.  

Bilde av to kokker på en båt. Foto.Et bilde sier mer enn tusen ord! Ikke vanskelig å vite hva slags mat disse kokkene lager. 

 

Bruk mange og gode bilder!

Et bilde sier ofte mer enn 1000 ord, og bilder er en fin måte å vise frem hva slags virksomhet det er, hva man selger og hvilken profil man har. Jo flere bilder, jo mer informasjon får kunden og jo mer vil kunden bli fristet til å prøve deres produkt. Husk at bildene må være av god kvalitet, og være enkle å finne på nettsiden.

Hva kan dere tilby?

Har dere en egen meny, legg denne ut slik at gjestene kan se hva dere har å tilby. Hva er dagens tilbud? Her kan du gi en god beskrivelse av rettene og prisnivå. Har dere andre tilbud, som catering, gruppepriser og lignende kan dette også komme frem her. Gi kundene beskjed om at du har endret menyen, så de ser at det er bevegelse. Husk at når menyen skiftes i virksomheten, må den også skiftes ut på nettet. Gjestene kan bli skuffet om de leser en fristende meny, som viser seg å være en annen i restauranten. Lag gjerne menyen slik at den kan skrives ut.

Kokkens tips

Bli gjerne en ressurs for kundene deres, og gi dem gode tips og råd om oppbevaring og tillaging av mat, gode kombinasjoner, drikketips og lignende. Ukentlige eller daglige oppskrifter som kundene kan prøve seg på.

Rabatter

Belønn kundene deres for at de følger dere på nettstedet, og gi dem noen eksklusive rabatter som dere legger ut som «Dagens tilbud», «Denne uken» og så videre.

Konkurranser

Alle elsker konkurranser. Arranger ulike konkurranser som kan gi bedriften mer oppmerksomhet. Eksempel: Lik og del konkurranser, der dere trekker ut en heldig vinner av et gavekort.

Gi gjestene veibeskrivelser

Selv om gjestene har funnet frem til nettsiden eller bloggen, er det ikke sikkert de vet hvor de kan finne deg. Gode veibeskrivelser, enten man kommer til fots eller med bil kan være lurt. Legg gjerne ved et kart. Beskriv parkeringsmuligheter, og eventuelle kollektivtilbud. Oppgi gjerne åpningstider.

La kontaktinformasjonen være godt synlig

Kontaktinformasjon som telefonnummer og e-post må ligge godt synlig og være enkelt å finne. Kunder som må anstrenge seg for å finne kontaktinformasjonen gir gjerne opp og finner noen andre i stedet. Dersom bedriften er tilstede på andre medier, kan dette også nevnes her.

Gi en fyldig beskrivelse av hva bedriften står for og hvem dere er.

Her kan man godt beskrive hvem som jobber i bedriften, og hva slags idé virksomheten er bygd opp rundt. Satser dere på økologiske produkter? Eller er det tradisjonell husmannskost dere satser på? Uansett, gi en beskrivelse av hva dere jobber med og hva som gjør dere unike. Har bedriften blitt omtalt i avisen eller vunnet en pris? Legg det gjerne ut slik at alle kan se.