Fagstoff

Markedsføring

Publisert: 20.03.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen:

Markedsføring handler om å forstå kundens behov, og tilby tjenester og produkter som skiller seg fra konkurrentene.

Bilde av en smilende servitør bak en kafédisk. Foto.   

Hva er markedsføring?

Mange vil nok forbinde ordet markedsføring med reklame i aviser, på tv og internett. Men markedsføring er mye mer enn det. Markedsføring handler om å forstå kundenes behov, samt tilby tjenester og produkter som skiller seg ut fra konkurrerende tilbud, på en eller annen måte.

 

Bilde av ulike produkter fra RørosmeierietRørosmeieriet er kjent for spesielle tradisjonsrike produkter og har oppnådd spesialmerking, blant annet alt økologisk.  

Bilde av appelsiner i en fruktdisk med prislapp. Foto.Pris er viktig. Hvor prisbevisst er du?  

Denja Annonse. Reklame.Reklameplakat er en vanlig form for markedsføring hvor produsenten prøver å påvirke deg.    

Konkurransemidler

Markedsføring dreier seg om å bruke virkemidler som fører til kjøp og skaper fornøyde kunder som gjør gjenkjøp. En bedrift har fem verktøy den kan bruke for å øke salget. Vi kaller dem de fem p-ene.

1. Produkt
2. Pris
3. Påvirkning
4. Plass
5. Personale

Kombinasjonen, eller miksen, av hvordan bedriften bruker disse p-ene, kan gi deg de konkurransefortrinnene du trenger for å vinne i markedet. Vi snakker altså om bedriftens markedsmiks. Her ser vi litt nærmere på hver av de fem p-ene:

Produkt

Her dreier det seg om å velge riktige produkter for kundene dine. Det hjelper ikke å ha et fantastisk produkt hvis ingen vil ha det. Bedrifter arbeider stadig med produktutvikling og er veldig nøye når de vurderer nye produktideer. Svært få av de ideene en bedrift kommer opp med, blir faktisk produsert og lansert på markedet. Nye produktideer blir testet og analysert før de eventuelt slippes ut på markedet.

Stikkord: kvalitet, smak, utseende, omtale, vaner, trender, emballasjeløsning, service,

Pris

Prisen er viktig for om kundene vil kjøpe produktene dine. Er billig alltid best? Nei, i hvert fall ikke hvis du ønsker å selge kvalitetsprodukter. For å sette riktig pris må du ta hensyn til hva markedet er villig til å betale for produktet ditt.

Stikkord: prisnivå, rabatter, fortjeneste, betalingsbetingelser

Plass

Hvor varene selges, er selvsagt også viktig. Får kundene tak i varene dine? Her er det mange hensyn å ta. Hvor mange produkter skal jeg ha? Skal jeg åpne eget spisested eller skal jeg få varene mine inn i andres spisesteder slik at de kan selge dem for meg?

Stikkord: vareutvalg, lager, transport, lokaler, geografisk plassering

Påvirkning

Det hjelper ikke å ha gode produkter med riktig pris til salgs i en fin restaurant hvis ingen vet om deg. Du må bruke påvirkning for å gjøre kundene oppmerksomme på produktet ditt. Påvirkning er det vi kaller reklame og kommunikasjon – vi ønsker å påvirke folk til å kjøpe våre produkter.

Stikkord: annonsering, selgere, reklame, kampanjer, salgsfremmende tiltak

Personale

Over halvparten av alle produkter som selges i Norge, er tjenester. Tjenestene utføres av mennesker. Vi kan si at menneskene er en del av tjenesten, og derfor er det viktig å ansette de rette menneskene.

Stikkord: serviceinnstilling, kunnskap om varen, faglig dyktighet, positivitet, lojalitet

 
Oppgaver
Relatert innhold

Generelt