Fagstoff

P for pris

Publisert: 20.03.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen:

  • Pris er den andre p-en i rekken av virkemidler.
  • Prisen er det kunden betaler for et produkt, og prissetting er den fremgangsmåten vi bruker for å fastsette denne prisen.

Bilde av sitron og lime med en prislapp på. Foto.

Hva må du tenke på når du skal fastsette en pris for produktet ditt? Det finnes tre metoder som kan hjelpe deg på vei.

 

Halv pris skilt. Foto.

Lar du deg lokke?

 

Prisavslag brukes som virkemiddel på utallige måter. Bedriften kan ha tilbudsvarer for å øke salget på andre varer, eller den kan gi kvantumsrabatt («Kjøp tre – betal for to»).

 

Det er svært viktig at bedriften nøye vurderer hvilken pris den skal ta. Prisen må vurderes ut fra en helhet, og vi må ikke glemme at pris har sammenheng med de øvrige konkurransemidlene.

En bedrift står stort sett fritt til å sette den prisen den ønsker på et produkt. Det er imidlertid flere ting bedriften må ta hensyn til:

  1. Prisen må være slik at kundene synes produktet er verdt det.
  2. Prisen må være så høy at bedriften går med overskudd og får dekket inn sine kostnader.

Former for prissetting

Vi kan velge mellom tre former for prissetting:

  • Kostnadsorientert prissetting. Prisen på varen skal være minst så høy at den dekker det produktet koster. For å finne denne prisen benytter bedriften ulike kostnadskalkyler. 

Fordel: Vi har god kontroll med lønnsomheten.

Ulempe: Vi vurderer ikke om prisen harmonerer med det kundene er villige til å betale.

  • Etterspørselsorientert prissetting. Her tar bedriften så mye for produktet som den tror at kunden er villig til å betale.  

Fordel: Vi sikrer maksimal fortjeneste ved at vi tar en optimal pris.

Ulempe: Det er dessverre nesten umulig å finne ut hva markedet er villig til å betale.

  • Konkurranseorientert prissetting. Bedriften lar prisen bestemmes av hva konkurrentene tar for tilsvarende produkter. Enten kan vi ta samme pris, eller vi kan ta mindre/mer. Ligger vi høyere i pris, kan det hende at kundene heller kjøper hos konkurrentene. Ligger vi lavere i pris, kan det hende at konkurrentene går til priskrig mot oss!

Fordel: Metoden er enkel – det er bare å se på hva konkurrentene tar.

Ulempe: Det er ikke sikkert dette er riktig pris for å få maksimal fortjeneste (kanskje kundene oppfatter vårt produkt som så bra at de er villige til å betale mer), og kanskje er prisen så lav at vi ikke får dekket inn kostnadene våre.

Sannsynligvis vil bedriften bruke en kombinasjon av disse formene for prissetting.