Fagstoff

Frisørlærling i Spania

Publisert: 21.01.2015, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

frisørlærling    

Kelly Olkkonen (20) vil oppfordre alle til å dra på utveksling i utlandet. Selv er hun storfornøyd med lærlingpraksisen i Spania gjennom Erasmus+.

frisørlærling vasker hårI Spania vasket Kelly Olkkonen hår, satte farge og fønte. Hun klippet ikke noe særlig, men syntes likevel hun lærte mye på andre måter. 

Erasmus+ for lærlinger

 

  • Erasmus+ samler EUs tidligere utvekslingsprogrammer innenfor utdanning, ungdom og idrett til ett integrert program.
  • Utdanningsinstitusjoner, opplæringskontor og bedrifter kan søke om støtte slik at elever og lærlinger kan ta deler av utdanningen i utlandet.
  • Elever kan følge undervisningen ved en godkjent yrkesfagsskole og/eller ha praksis i bedrift/opplæringsorganisasjon, mens lærlinger kan utplasseres i en relevant bedrift.
  • Neste søknadsfrist for Erasmus+ er 4. mars 2015.

 

frisørlærling klipper hår– Jeg har lært mye om samarbeid, blitt mer utadvendt og åpen for nye mennesker og opplevelser, sier hun.  

Tips til lærlinger som vil ut

 

  • Vær åpen og ha vilje til å lære.
  • Vær engasjert fra første dag.
  • Finn ut hva du personlig vil oppnå med oppholdet.

Kilde: Guillame Jagle, internasjonal koordinator i Oslo og Akershus fylkeskommune

 


Video

Se videointervju med Kelly Olkkonen.
Leverandør: NTB scanpix
  

– Det er en opplevelse man tar med seg resten av livet, sier Kelly Olkkonen (20) om de tre månedene hun var på utveksling gjennom Erasmus+.

I byen Jerez de la Frontera fikk hun først en måned med spansk språkkurs, deretter jobbet hun to måneder i en frisørsalong.

– Klipping gjorde jeg ikke så mye, det var veldig mye vasking av hår og sette i farge og føne. Kundene ville som oftest ha sin frisør til å klippe. Likevel synes hun at hun lærte mye, både faguttrykk, teknikker, språk og kultur, men først og fremst personlig.

frisørlærling Kelly Olkkonen– Jeg kommer aldri til å glemme folkene jeg møtte, og stedene jeg dro til, sier Kelly Olkkonen. Fortsatt har hun nær kontakt med folk hun møtte på utveksling. 

– Jeg har lært mye om samarbeid, blitt mer utadvendt og åpen for nye mennesker og opplevelser, sier hun.

Nå jobber hun som lærling ved «På håret» ved Bærums Verk.

Det største programmet

Erasmus+ er det desidert største utvekslingsprogrammet for norsk grunnopplæring. For elever og lærlinger ved fag- og yrkesopplæringen er det også en av få muligheter til å ta offentlig støttet praksis i utlandet. Opplegget er ikke fastlagt på forhånd, men avtales innenfor rammeverket til Erasmus+.

– Oppholdet planlegges av dem som har ansvar for opplæringen av lærlingen i Norge og partneren i utlandet. Utgangspunktet er norske læreplaner, forteller Siv Andersen, avdelingsdirektør ved Senter for internasjonalisering av utdanning, som jobber med Erasmus+ på nasjonalt nivå.

Lærlinger kan, som andre elever, velge mellom alle de 28 EU-landene, de tre EØS-landene samt Makedonia og Tyrkia. Oppholdet kan vare mellom 2 uker og 12 måneder, men gjennomsnitt er 3–4 måneder. Lærlinger som deltar, får tilskudd til reise, kost og losji.

– Størrelsen avhenger av lengden på reisen, hvilket land man skal oppholde seg i, og hvor lenge oppholdet varer. Dersom lærlingen har spesielle behov, er det mulig å få dekket ekstra utgifter, informerer Andersen.

Ikke alle får dra

Guillaume Jagle er internasjonal koordinator i Oslo og Akershus fylkeskommune og godkjente Olkkonens søknad. Årlig er det 50 ledige plasser.

– Mellom 35 og 50 prosent av søkerne får dra, forteller han.

Lærlingene blir vurdert ut fra hvor motiverte og interesserte de er i faget og i å dra, og om de synes å være selvstendige nok til å dra ut alene.

– Noen ganger ønsker dessuten ikke den norske bedriften de jobber i, at de drar, eller det er for mange søkere i forhold til plasser, sier Jagle.

Hans erfaring er at lærlingene blir mer selvsikre og selvstendige etter et slikt opphold.

– De får også mange refleksjoner rundt hvordan faget og arbeidsvilkårene er i utlandet, sier han.

Språket er imidlertid ofte en utfordring.

– Det kan begrense hva man lærer faglig. Det kan også være en utfordring å integrere fag i undervisningen i Norge, fordi de kan være ganske ulike.

Språklige utfordringer

Språket er også det eneste Olkkonen setter fingeren på av utfordringer.

– Språkkurset gikk veldig fort. De første gangene gjettet jeg på at det var ja og nei-spørsmål, så jeg bare nikket og smilte. Det var ikke alltid det de spurte om.

Det hjalp at hun, og de to nordmennene hun bodde sammen med, tilbrakte tid med lokalbefolkningen. Arbeidsdagen varte fra ni til to, deretter var det siesta til omtrent seks, før de møtte venner. Reising ble det også tid til. Hun vil sterkt oppfordre andre lærlinger til å søke.

– Hvis du er litt lei av hverdagen her, er det virkelig noe man burde søke på. Det kan virke litt skummelt, men det er virkelig gøy.