Fagstoff

Menyens formål

Publisert: 25.02.2015, Oppdatert: 05.03.2017

Huskelappen:

  • En meny har flere formål.
  • En meny bør tilpasses spisestedets konsept.
  • En meny fungerer som garantist for kvalitet.
  • Menyen kan gi mersalg til bedriften.

Bilde av et par som leser en meny. Foto.

Formålet med en meny er først og fremst å fortelle gjestene hva vi har å tilby, slik at gjestene kan velge hva de ønsker å spise. I tillegg har menyen andre oppgaver:

 

Bilde av Harahorn høyfjellshotell i Hemsedal. Foto.Harahorn Høyfjellshotell i Hemsedal. Hva slags mat forventer du å få servert her? 

Skape forventninger

En forventning er en forestilling eller et bilde av hvordan en bestemt ting eller situasjon vil utvikle seg. Når en gjest leser en meny, vil han få en forventning til hva slags type spisested det er, hvilke type råvarer som brukes, servicen og prisnivået, interiøret og så videre. En meny bør være godt beskrevet og detaljert slik at gjestens forventninger stemmer overens med det som presenteres på tallerkenen. Man bør ikke overdrive. En detaljert beskrivelse av rettene som «himmelske munnfuller», byens beste pizza og lignende vil skape store forventninger som det kanskje kan være vanskelig å innfri. Dersom gjesten ikke får innfridd forventningene sine, vil han sitte igjen med et dårlig inntrykk.

 

Bilde av et surfebrett med en meny skrevet på. Foto.En meny skrevet på et surfebrett gir fort assosiasjoner til sjø og sjømat.

Menyen bør gjenspeile stedets atmosfære og konsept

Serveringsstedene bør ha menyer som er tilpasset bedriftstypen. Vi forventer ulike type menyer på en eksklusiv restaurant kontra en enkel kafé. Beliggenheten til spisestedet kan også skape forventninger til hva slags råvarer som serveres. En restaurant som ligger plassert i sjøkanten vil skape forventninger om at her serveres det sjømat. Et høyfjellshotell vil sannsynligvis ikke skape de samme forventningene.

Informere om prisnivå

En meny oppgir alltid prisene for de ulike rettene. Denne informasjonen er viktig for gjesten, og gir en pekepinn på hva slags kvalitet som kan forventes, både når det gjelder mat og service. Stemmer prisnivået med hva gjesten hadde sett for seg, bestiller og betaler han uten å sitte igjen med følelsen av at dette ble for dyrt. Sitter gjesten igjen med denne følelsen vil han mest sannsynlig ikke komme tilbake.

 

Bilde av en mann som leser en meny på en restaurant. Foto.En meny som er gjennomtenkt, kan friste gjesten til å bestille mer enn han i utgangspunktet hadde tenkt.

Være bedriftens salgsverktøy

Oppsettet av menyen er viktig for hvor lønnsom den blir. For å øke lønnsomheten bør vi fremheve de rettene som gir høyest bidrag, og bygge opp menyen slik at det skaper mersalg av forretter, desserter og drikkevarer. En gjest som i utgangspunktet bare hadde tenkt seg en hovedrett, ender kanskje opp med både forrett og dessert fordi menybeskrivelsen var så fristende.

Være garantist for kvalitet

Beskrivelsen i menyen fungerer som en garantist for kvalitet. Om gjesten får en rett eller en service som ikke samsvarer med det som er beskrevet i menyen, har ikke gjesten fått det han har bestilt og betalt for. Dermed kan gjesten klage og vise til hva som er beskrevet i menyen.

Fortelle historien om spisestedet

Menyen kan være med på å fortelle om spisestedets historie, som kan være sann eller ganske enkelt oppdiktet. En historie rundt spisestedet er en del av bedriftens konsept, og gjenspeiles ofte i menyen. En fengende historie appellerer til gjesten og er med på å gi gjesten en god og unik opplevelse. Historiene er ofte konsentrert rundt spesielle personer og deres tilknytning til spisestedet. Selve utformingen av menyen kan også være med på å illustrere historien. I restauranten N.B. Sørensen i Stavanger som er en gammel dampskipsekspedition, har menyen vært utformet som et gammelt fraktbrev, og vinkartet som en gammel protokoll. Dette er med på å illustrere spisestedets maritime historie.