Fagstoff

Padling

Publisert: 17.12.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Padling

Padling er den mest asymmetriske teknikken, og kan for mange være den mest krevende når det gjelder å få beinarbeid, hoftearbeid og overkroppsarbeid til å fungere effektivt sammen. Det er i utgangspunktet en ren motbakketeknikk, men du kan også bruke padling i akselerasjonsfasen i rykk, når farten er relativt liten.

Dario har startnummer 83 og ser sprek ut.Dario Cologna på vei opp Mördarbacken. 

Sentrale momenter:

  • aktive fraskyv med begge bein
  • snu kroppen mot skiretningen
  • unngå rotasjon
  • spissing i ankel og kne
  • jevnt trykk mot underlaget
  • hold jevn flyt

Beskrivelse av teknikken

Bruk aktive fraskyv med begge bein, ha like bra trykk i fribeinskyvet som i hengbeinskyvet. Prøv å gjøre padleteknikken så symmetrisk som mulig. Snu blikket, hofta og overkroppen mot skiretningen. Start sideforflyttingen i hoften i stedet for i overkroppen, det vil si: Unngå rotasjon og vridning, bare vend hele kroppen fra ski til ski. Dette krever både stabilitetsstyrke og veldig god kroppskontroll.

Spissing i kne og ankel er viktig. Ha foten under kroppen i nedsettet, slik at du kan starte skyvet direkte i nedsettet. Når du i tillegg klarer å holde jevnt trykk mot underlaget og fullføre skyvet, er det lettere å få skiene til å gli hele tiden, og holde den jevne flyten som er typisk for effektiv padling.

I lange løp og i moderat fart, er det viktig med høy posisjon og hofta godt framme. For å øke farten, må du som oftest gå litt dypere.

Stavnedsettet skjer samtidig med nedsettet av hengskien. Armer og bein langs kroppen skal være mest mulig i skiretningen. Padling i stor fart krever rask og bestemt armpendel fram. Armpendelen i padling bør være avspent, med lave skuldre. Det er en fordel å trene på å beherske begge hengsider. Hoppende padling er effektivt ved rykk og stor fart i bratte bakker.