Fagstoff

Dobbelttak med fraspark

Publisert: 10.12.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Dobbelttak med fraspark

Dobbelttak med fraspark bruker vi i slake motbakker og over kuler for å holde farten oppe. Dobbelttak med fraspark er en undervurdert og underutviklet teknikk. Hvis du bestemmer deg for å bruke denne teknikken, er frasparket helt sentralt.

En dame er ute og tester ryggsekk, passe turstørrelse.Turløpere kan også bruke dobbelttak med fraspark, når forholdene er gode. 

Sentrale momenter:

  • all tyngde på frasparkbeinet
  • det andre beinet skal være avspent
  • tidlig og kontant trykk rett ned i underlaget
  • bestemt armpendel fram

Beskrivelse av teknikken

All tyngde må være på frasparkbeinet, det andre beinet er avspent med luft under hælen før frasparket starter. Det skal være tidlig og kontant trykk rett ned i underlaget, akkurat som i diagonalgang.

Det må være veldig godt samsvar mellom arm- og beinarbeid: En bestemt armpendel fram, samtidig med frasparket. Pass på å beholde spenninga i bukmuskulaturen i åpningsfasen, slik at du er klar til en rask lukningsfase.

Hoften og tyngdepunktet skal være høyt opp og langt framme i øvre posisjon, ha skikkelig trykk i bukmuskulaturen i stavtaket. Stå i mot og hold hoften godt framme. I slak motbakke er rytmen relativt rask og veldig kontant, derfor avslutter vi stavtaket ved hoften.