Fagstoff

Diagonalgang

Publisert: 10.12.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Martin Johnsrud Sundby rykker fra inn mot mål

Diagonalgang er en skiteknikk som kan brukes i slake motbakker, middels bratte motbakker og i bratte motbakker, og til akselerasjon i rykk. Den aller viktigste oppgaven er all tyngde på en ski. Det krever god balanse og gir god balanse.

En lang skiløper i grønn jakke og rød bukse langer ut.Oddbjørn Hjelmeset trener diagonalgang i Sapporo, Japan. 

Sentrale momenter:

  • god balanse på en ski
  • høyt tyngdepunkt i øverste posisjon
  • tidlig trykk rett ned i underlaget
  • lav skulder

Beskrivelse av teknikken

Pass på å utnytte tyngdekraften, gjør et tidlig og kontant trykk rett ned i underlaget. Det gir sikkert feste, og optimalt trykk på hver ski. Start frasparket nede i foten og i ankelleddet, trykk gjennom fotballen. Fullfør frasparket før du skifter fot. Hofta og tyngdepunktet skal være høyt oppe og langt framme i øvre posisjon.

En veldig sentral oppgave er lang og avspent armpendel med lav skulder. Pass på å slippe staven bak når stavtaket er avsluttet. Overkroppen bør være stabil, med lite bevegelser opp og ned.

Det skal være lite rotasjon i hoften, all kraft skal gå gjennom kroppen. Typisk for diagonalgang er optimal framdrift, stor kraft i både arm- og beinarbeid, og samtidig god avspenning.