Aktualitet

Butikken i journalistikken

Publisert: 08.12.2014, Oppdatert: 05.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Sven Egil Omdal med Gullpennen 2009  

Mediestemmer

Sven Egil Omdal er fast skribent for faget medie- og informasjonskunnskap i NDLA.

 

Omdal er journalist og tidligere redaktør i Stavanger Aftenblad. Mange kjenner ham fra spaltene Medieblikk og Fripenn i flere norske aviser.

 

Han har tidligere vært leder av Norsk Journalistlag og Pressens Faglige Utvalg.

 

Han er også universitetslektor 2 ved Universitetet i Bergen.

 

 

Dette er saken

Motenettstedet MinMote har innført en ny praksis hvor de lenker til nettbutikker når de omtaler enkelte produkter.

 

MinMote klages inn til PFU på grunn av dette 

 

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG, Torry Pedersen smiler fornøydAnsvarlig redaktør og administrerende direktør i VG, Torry Pedersen

Leserne til VG.no er en gjeng kravstore teknologisinker. Ifølge Camilla Bjørn, ansvarlig for VGs nisjenettsted, har leserne «lenge etterspurt en kortere vei fra artikkel til kjøp».

Mediekommentar av Sven Egil Omdal

Det har vel kanskje ikke vært arrangert noen fakkeltog, eller reist spørsmål i Stortingets spørretime, men vi får tro Bjørn når hun forteller om presset fra leserne av Minmote.no.

Så sent som i oktober ble de moteinteresserte overlatt helt til seg selv. Artikkelen: «Kule ytterjakker: Syv parkaser i butikk nå» hadde dobbelt byline, slik det pleier å være på arbeidskrevende artikler. De to journalistene hadde ikke bare skrevet 18 linjer om at «en sporty parkas» kan være like bra i kulden som «en rådyr jakke fra ’Parajumpers’ eller ’Canada Goose’». I tillegg hadde de skaffet bilder av seks av de sju parkasene.

Et klikk på bildene brakte fram informasjon om hvilken kjede som solgte dem, og hva de kostet («Beige parkas fra Zara, 1199 kr. Bilde: Produsenten»). Men deretter var det ingen hjelp å få. Veien fram til kjøp var ennå lang. Leserne måtte helt på egen hånd skrive inn «beige parkas Zara» i Google for å komme til en nettbutikk som fører plagget.

Slik kan vi ikke ha det, tenkte ledelsen i VG. I utlandet er det jo nettaviser som lenker fra produktomtaler rett til butikken. Og det som er rett i utlandet, må selvfølgelig være rett også i Norge.

I desember er alt blitt enklere: På artiklene til Min Mote ligger det nå en knapp som leder via SoBazaar, en kombinasjon av nettbutikk og sosialt nettverk, til en sted som selger plaggene.

Nederst på fronten til Min Mote står det at Torry Pedersen er sjefredaktør. Det står også at Hanne Skartveit er politisk redaktør, men foreløpig har hun ikke skrevet noen kommentarartikler om hvorvidt parkas er mer venstrevridd enn Canada Goose, så opplysningen er nok snarere et tegn på hvor integrert motetjenesten er i VG.

VG eies av Schibsted, som i november kjøpte seg inn i SoBazaar. Telenor, som startet tjenesten i oktober, sier til Dagens Næringsliv av Schibsted var deres «fremste ønske som partner» fordi Schibsted kan dra relevant nettrafikk inn til butikkene. Slik er det jo; folkene som forsøker å lokke deg inn til restaurantene i Syden, jobber hardere hvis de har eierandeler i tavernaen.

Men så er det den irriterende Vær Varsom-plakaten, som inntil videre gjelder også for VG. Den pålegger redaktøren å «opprettholde det klare skillet mellom journalistikk og kommersiell kommunikasjon også ved bruk av pekere og andre koplinger». Siden jeg var med på å vedta formuleringen, vet jeg at den er der for å gjøre veien mellom journalistikk og butikk lengre, ikke kortere.

VG får 10–20 prosent provisjon hvis noen kjøper noe via lenken fra Min Mote. Selv om Torry Pedersen forsikrer at journalistene velger plaggene fritt, og også kan skrive om plagg som avisen ikke tjener på, er det altså slik at bunnlinjen blir best hvis redaksjonen skriver pent om de parkasene SoBazaar selger.

Det er hardt arbeidsmarked for journalister for tiden, det kunne vel hende at noen ble fristet til å skrive mest om de plaggene som bidrar til å sikre arbeidsplassen. Og kanskje ikke for kritisk.

Før i tiden, da de moteinteresserte ennå ikke hadde fått SoBazaar, var tilværelsen så bisarr at nød lærte naken kvinne å spinne. Det var i hvert fall det de sa, i realiteten var det nok heller slik at nød lærte naken kvinne å selge seg.

Det er det VG også gjør. De etiske reglene er der for å verne om den faglige dyd. Dydens sti er smal og lang. Salgsknappene på MinMote.no gjør den bred og kort, akkurat slik Camilla Bjørn lovet.

Oppgaver

Generelt

Relatert innhold

Generelt