Fagstoff

Sjømat er hjerneføde

Publisert: 13.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Unable to create scaled Preview image.

Huskelappen

Kostholdsrådene anbefaler den norske befolkning å spise fisk 2–3 ganger i uken.

 

Dette tilsvarer 300–450 gram fisk per uke, og minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild.

NM i sjømat 3 - Oddmund Tronstad lager mat ute i en stor hall. Foto

 

Et stykke laksefilet og ramsløkblader. Foto.Laks inneholder omega-3 og er derfor en svært sunn fisk som er anvendelig i mange ulike matretter.   

 

 

Spekesild som er rullet og lagt på en tallerken sammen med poteter, rødbeter og rømme. FotoSild tilhører de feteste fiskesortene våre og inneholder dermed mye omega-3.    

En kartong melk, et eple og fire halve brødskiver med pålegg og pynt. FotoBåde barn og foreldre bør spise brødskive med makrell i tomat og gode middager med laks, ørret og annen fet fisk jevnlig hele året.   

Sjømat er hjerneføde, og man antar at omega-3 kan hjelpe mot både lærevansker og dysleksi. For barn og unge kan det derfor være lurt å satse på laks, ørret eller makrell til både middag og som pålegg. Studier både i USA og Nord-Irland konkluderer med at mangel på omega-3 kan være årsaken til lærevansker og dysleksi. Økt tilførsel av omega-3 viser seg å ha positiv innflytelse på disse problemene.

60 prosent av hjernen vår består av fett, og forskerne antar at minst 30 prosent av dette fettet er omega-3-fettsyrer. Disse omega-3-fettsyrene er nødvendige for å utvikle cellene i kroppen vår.

Omega-3 i svangerskap og til foster

Under svangerskapet får barnet omega-3-fettsyrer fra moren. Fosteret vil faktisk «stjele» omega-3 fra mor. I tillegg får barnet i seg omega-3-fettsyrer gjennom morsmelken, og forskning viser at barn som blir ammet, ser ut til å ha bedre evne til problemløsning og noen poeng høyere IQ enn gjennomsnittet.

Omega-3 utvikler hjernecellene

Selv om vi ikke produserer flere hjerneceller etter toårsalderen, vokser hjernecellene og utvikler «slyngtråder» til andre celler, noe som er viktig for læring. Dette er spesielt viktig for barn som vokser og skal mestre små og store oppgaver både på skolen og hjemme. Fett er helt vesentlig for at cellene skal vokse og utvikle seg. Fiskefettet – omega-3 – gjør at cellemembranen blir mer elastisk, lettere tar opp næringsstoffer og utvikler seg. Det er blant annet begrenset utvikling av disse «slyngtrådene» mellom hjernecellene som gjør at vi blir glemske og får problemer med å lære noe nytt når vi blir eldre.

Barn som vokser og skal lære mye, har behov for jevn og god tilførsel av omega-3. Da blir de i stand til å holde konsentrasjonen på topp gjennom hele skoledagen, ta til seg lærdom og bli kloke. Det er det samme for oss som er både litt og mye eldre. Blant annet vet vi at eldre som spiser fisk en gang i uken, har mindre fare for å bli demente.

Sjømat er naturens kilde til omega-3

Omega-3 kan vi bare ta til oss gjennom maten vi spiser – kroppen greier ikke å produsere det selv. Derfor er det viktig å sørge for at kroppen vår får nok tilførsel av omega-3. Omega-3 finner vi først og fremst i fet fisk som laks, ørret, makrell og sild.

Oppgaver

Generelt